Vooruit, we gooien er ook een keertje een recensie op. Paul Verhoeven, 'Jezus van Nazaret'. Ik heb hem vier sterren gegeven, 't is maar dat u het weet:
In afwachting van het koninkrijk van God
Boek: Jezus van Nazaret. Auteur: Paul Verhoeven (in samenspraak met Rob van Scheers). Uitgeverij: Meulenhoff. Prijs: € 19.90 (288 blz.).
Jezus was een briljante, revolutionaire, joodse sekteleider die door zijn militante opvattingen in conflict kwam met de autoriteiten in Palestina, wat hij met de dood moest bekopen. Kort samengevat is dat het beeld van de historische Jezus dat Paul Verhoeven in het boek Jezus van Nazaret schetst. De regisseur van films als Spetters en Basic Instinct heeft in zijn biografie de informatie die over Jezus te vinden is in de Bijbel en enkele historische bronnen (Flavius Josephus, Celsus) gestript van wat hij politieke en christelijke ’spin’ noemt: de goddelijke, anti-politieke saus (en chronologie) die de evangelisten en de kerk over Jezus’ levensverhaal hebben gegoten.
Verhoeven (70) is al zijn hele leven gefascineerd door Jezus. Na een korte maar heftige ervaring bij de Pinkstergemeente nam hij in 1966 afscheid van de goddelijke Jezus, waarna hij op zoek ging naar de historische persoon die achter hem schuilgaat. Het resultaat van die jarenlange zoektocht mag er wezen. Jezus van Nazaret is een fascinerend boek dat, hoe speculatief ook, verrassende perspectieven op de figuur van Jezus biedt. In de publiciteit rond het boek is Verhoevens Jezus neerzet als een scheten latende drinkebroer, die ter wereld kwam nadat Maria tijdens de joodse opstand in Galilea van 4 v.C. verkracht was door een Romeinse soldaat. Maar dat is zeker niet het meest interessante dat Verhoeven over Jezus te melden heeft.
Volgens Verhoeven was Jezus een timmerman met organisatietalent die rond zijn dertigste een volgeling werd van Johannes de Doper. Na de tempelreiniging – die Verhoeven vlak na Jezus’ doop plaatst – kwam het tot een breuk met Johannes en zette Jezus zijn eigen doperse beweging op. Nadat Johannes was gearresteerd, vluchtte Jezus de woestijn in waar zich een enorme ommekeer in zijn denken voltrok. Toen hij terugkeerde begon hij zijn prediking, waarbij hij zelden lang op één plek bleef, omdat hij constant op de vlucht was voor de autoriteiten.
Volgens Verhoeven was Jezus’ centrale boodschap dat het koninkrijk Gods nabij was. De christelijke leer focust op de dood van Jezus en de opstanding, maar dat is volgens Verhoeven ’spin’. Jezus’ eigen boodschap komt volgens hem het zuiverst naar voren in de parabels, die Jezus bedoelde als letterlijke openbaringen van het koninkrijk van God en niet als allegorie of metafoor. Het gedrag van de barmhartige Samaritaan en de vader van de verloren zoon was in Jezus’ ogen het koninkrijk van God. Als dat koninkrijk daadwerkelijk zou inbreken en de geest van God over de mensen kwam, zou iedereen zich zo gedragen.
De spontane genezingen die hij verrichtte, zag Jezus als tekenen van het koninkrijk van God. Verhoeven noemt de opstanding en de vele wonderen die in de Bijbel beschreven worden onzinnige verdichtingen; maar hij gelooft wel dat Jezus, als een gebedsgenezer, mensen kon genezen van blindheid, doofstomheid en verlammingen. Dat was niet alleen een schokkende ervaring voor de mensen in zijn omgeving, maar vooral voor Jezus zelf.
Verhoeven signaleert verschillende ontwikkelingen in Jezus’ denken, die samenhangen met een aantal existentiele crises die hij onderging. Eerst zag Jezus zichzelf alleen als verkondiger van de goede boodschap. Later dacht hij dat hem een centrale plaats was toebedeeld in het koninkrijk Gods als plaatsvervanger van God op aarde. Nog later – toen hij al bij verstek ter dood veroordeeld was – dacht Jezus dat hij eerst moest sterven voordat het koninkrijk Gods een feit zou worden. Enkele maanden voor zijn dood radicaliseerde Jezus toen hij tot de conclusie kwam dat het koninkrijk Gods alleen met geweld bewerkstelligd kon worden
Jezus optreden als excorsist en prediker werd door de Romeinse en joodse religieuze autoriteiten als zeer bedreigend ervaren. Jezus’ boodschap – een radicaal nieuwe ethiek van verdraagzaamheid – ging lijnrecht in tegen de joodse leer en gebruiken, en zijn toekomstvisioenen hielden een omverwerping van het Romeinse regime in. Jezus was een rebel, die door zijn exorcismen, zijn charisma en zijn briljante verbale gaven mensen wist te mobiliseren. Daarom eindigde hij, samen met enkele van zijn volgelingen, aan het kruis.
Een maand na verschijning is Verhoevens biografie al aan zijn vierde druk toe. Dat zal zeker te maken hebben met het feit dat Verhoeven een BN’er is. Maar hij heeft ook werkelijk wat te melden. Hij onderbouwt zijn Jezus-beeld nauwgezet, zeer gedetailleerd en met grote kennis van zaken, volop gebruik makend van de bronteksten en een schat aan theologische studies. Bovendien bekijkt hij als filmregisseur de overgeleverde informatie met een dramaturgische blik, wat verrassende inzichten oplevert.
Verhoevens biografie zal fundamentalistische christenen ongetwijfeld tegen de borst stuiten omdat hij Jezus van zijn goddelijkheid ontdoet. Maar hij doet het liefdevol en integer en met grote bewondering voor Jezus’ gedachtengoed. Ook Paul Verhoeven houdt van Jezus, maar op een andere manier.
NASCHRIFT: naar de normen van het DvhN was deze recensie al veel te lang. Maar ik had graag nog willen toevoegen dat Verhoeven Paulus helaas goeddeels buiten beschouwing laat. Want zijn fraaie (en ook overtuigende) speculaties ten spijt, verklaart dit niet hoe het mogelijk is dat Paulus amper twintig jaar na Jezus' dood al goddelijke eigenschappen aan Jezus toekent. Hoe het mogelijk is dat een kleine groep, zwaar onderdrukte navolgers van Jezus uit kon groeien tot de grootste religie op aarde blijft ook onbelicht, al gaat dat natuurlijk de kaders Verhoevens boek te buiten. Maar die twee aspecten zijn naar mijn mening wel de belangrijkste 'godsbewijzen', dus ik ben wel zeer benieuwd naar Verhoevens visie erop. Nog even voor de goede orde: Ik ben overtuigd van de grootsheid van Jezus, maar niet van zijn goddelijkheid.
03 december 2008
Column DvhN (belegen): Collegae
Ja, ik heb het ook wel eens met een collega gedaan. Met meerdere zelfs, moet ik bekennen. Nee, collegae, niet op mijn huidige werkplek, maar op een vorige. Met ex-collegae dus. Met eentje heb ik zelfs jaren samengewoond, maar inmiddels is ze naast ex-collega ook ex-vriendin. Die dingen gebeuren. Op de werkplek zelf heb ik het overigens nooit gedaan, ook toen niet. Eén op de acht mensen dus wel, als we dat onderzoek van de The Guardian mogen geloven. Waar doen ze dat in vredesnaam? In een donker hoekje van het fietsenhok? Op het toilet? Achter de boekenkast? Onder het bureau? Het is een vunzige wereld.
Mijn huidige vriendin is ook een ex-collega. Toch heb ik het niet met haar gedaan als collega. Dat houdt overigens niet in dat we nooit seks gehad hebben. Maakt u zich geen zorgen. Toen wij nog collegae waren, was ik trouwens haar chef, maar zij deed dus niet aan seks om hogerop te komen. Eén op de vijf mensen doet dat wel. Jammer, maar ’t is niet anders. Als mijn vriendin (en ex-collega dus) dat zou doen, zou ze ook mijn vriendin niet zijn. Ik hou niet van mensen die zich omhoog neuken. Ik heb het zelf ook nooit met mijn chef gedaan. Nooit in de verleiding gekomen ook, maar dat terzijde. Maar één op de vijf mannen/vrouwen heeft daar dus geen problemen mee.
Je gaat toch anders naar je collegae kijken door zo’n onderzoek. Wat doen ze nog meer in het fietsenhok, behalve roken? En wie van de vijf zou behoren tot de groep (would be)-omhoogneukers? Om nog maar te zwijgen van de chefs, stelletje schuinsmarcheerders. Soms ben je als werkloze toch echt beter af.
Mijn huidige vriendin is ook een ex-collega. Toch heb ik het niet met haar gedaan als collega. Dat houdt overigens niet in dat we nooit seks gehad hebben. Maakt u zich geen zorgen. Toen wij nog collegae waren, was ik trouwens haar chef, maar zij deed dus niet aan seks om hogerop te komen. Eén op de vijf mensen doet dat wel. Jammer, maar ’t is niet anders. Als mijn vriendin (en ex-collega dus) dat zou doen, zou ze ook mijn vriendin niet zijn. Ik hou niet van mensen die zich omhoog neuken. Ik heb het zelf ook nooit met mijn chef gedaan. Nooit in de verleiding gekomen ook, maar dat terzijde. Maar één op de vijf mannen/vrouwen heeft daar dus geen problemen mee.
Je gaat toch anders naar je collegae kijken door zo’n onderzoek. Wat doen ze nog meer in het fietsenhok, behalve roken? En wie van de vijf zou behoren tot de groep (would be)-omhoogneukers? Om nog maar te zwijgen van de chefs, stelletje schuinsmarcheerders. Soms ben je als werkloze toch echt beter af.
Column (oud en helaas beschimmeld): Vakantie
Nee, ik ben nog niet geweest. Vrijdag vertrekken we, maar waarheen zeg ik niet. Nederlanders houden namelijk niet van landgenoten als ze op vakantie zijn, las ik in deze krant. Zo is het maar net. Mijn vriendin M. en ik zijn afgelopen winter een weekje wezen skiën in een klein dorp in Zwitserland: geen enkele Nederlander tegengekomen! Een paradijslijke ervaring. Ik ga nu dus ook niet vertellen welk dorp dat was, want dan trekt u daar volgend jaar ook massaal heen.
Overigens hoorden we in de sneeuw wel een keertje Nederlands spreken, maar dat bleek godzijdank afkomstig van Vlaamse wintersporters. We gaan nu weer naar de bergen. Dit keer om ze met de fiets te beklimmen in plaats van ze op skies af te dalen. Nee, inderdaad: erg avontuurlijk ingesteld zijn wij niet.
De ene dag op de racefiets cols oprijden (ik heb er eentje uitgezocht van tien kilometer tegen ruim 9 procent gemiddeld; ja, het is fijn sterven in het wiel van M.), de andere dag met een boek bij het meer uitrusten met een literfles bier bij de hand. 'De nazi en de kapper' van Edgar Hilsenrath moet dit jaar mijn zomerboek worden en Benjo Maso’s 'Wij waren allemaal goden' gaat mee om af te kicken van de Tour.
Misschien nog tegen een balletje trappen met de plaatselijke jeugd en de nabijgelegen steden B. en B. bekijken, maar daar houdt het wel mee op. We hopen opnieuw verschoond te blijven van contact met landgenoten. Tenzij u mij op die helse col wilt komen aanmoedigen of duwen natuurlijk. Afspraak 9 augustus op de flanken van de Große Scheidegg. Maar geen oranje flauwekul graag.
Overigens hoorden we in de sneeuw wel een keertje Nederlands spreken, maar dat bleek godzijdank afkomstig van Vlaamse wintersporters. We gaan nu weer naar de bergen. Dit keer om ze met de fiets te beklimmen in plaats van ze op skies af te dalen. Nee, inderdaad: erg avontuurlijk ingesteld zijn wij niet.
De ene dag op de racefiets cols oprijden (ik heb er eentje uitgezocht van tien kilometer tegen ruim 9 procent gemiddeld; ja, het is fijn sterven in het wiel van M.), de andere dag met een boek bij het meer uitrusten met een literfles bier bij de hand. 'De nazi en de kapper' van Edgar Hilsenrath moet dit jaar mijn zomerboek worden en Benjo Maso’s 'Wij waren allemaal goden' gaat mee om af te kicken van de Tour.
Misschien nog tegen een balletje trappen met de plaatselijke jeugd en de nabijgelegen steden B. en B. bekijken, maar daar houdt het wel mee op. We hopen opnieuw verschoond te blijven van contact met landgenoten. Tenzij u mij op die helse col wilt komen aanmoedigen of duwen natuurlijk. Afspraak 9 augustus op de flanken van de Große Scheidegg. Maar geen oranje flauwekul graag.
Column DvhN (oud maar naar nu blijkt zeer terecht): Trots op Rita
Was ik net van plan er eens een stevige column aan te wijden, is Rita me voor! Wat een moordwijf is dat toch… Rita mag dan TON zijn, ik ben TOR. Want ook ik stoor me mateloos aan al die slavernijmonumenten die overal maar verrijzen. Je kunt tegenwoordig geen straathoek meer omslaan of je struikelt erover. En waarom? We hebben er onze welvaart toch grotendeels aan te danken? Nou dan: wees er trots op! Simpel toch?
Het is godgeklaagd, die weg-met-ons-mentaliteit. Luidkeels Rita bedankt! en Mijn Nederland zingend, heb ik vanmorgen grote opruiming gehouden: de hele rijst- en pastavoorraad ging resoluut de vuilniszak in. En de olijfolie er rap achteraan. Weg met die rommel van spleetogen en spaghettivreters! De vriezer ligt inmiddels vol met speklappen en boerenkool en ik heb een mooi voorraadje reuzel op de kop getikt.
Het moet maar eens echt afgelopen zijn met die aanpasserij! Neem nou die boerka’s… Gek word je er van! Het lijkt wel alsof er geen Nederlandse vrouw meer op straat loopt in ons land! Om over die alpinopetten van die Fransozen nog maar te zwijgen! Weg ermee! Crimineel tuig is het. Taakstraffen? Hoog tijd voor de herinvoering van de Rijnlandse holpunter. Dat zal ze leren die vervelende kut-Marokkaantjes. En er zijn natuurlijk niet alleen veel te veel moskeeën, ook die synagoges mogen wel weg. Want joden slachten ook zonder verdoving en blieven ook al geen speklap.
Houzee voor de nieuwe simpelheid! Nu nog even het wapenbezit normaliseren zodat we elkaar massaal over de kling kunnen jagen en alle problemen zijn definitief opgelost.
Het is godgeklaagd, die weg-met-ons-mentaliteit. Luidkeels Rita bedankt! en Mijn Nederland zingend, heb ik vanmorgen grote opruiming gehouden: de hele rijst- en pastavoorraad ging resoluut de vuilniszak in. En de olijfolie er rap achteraan. Weg met die rommel van spleetogen en spaghettivreters! De vriezer ligt inmiddels vol met speklappen en boerenkool en ik heb een mooi voorraadje reuzel op de kop getikt.
Het moet maar eens echt afgelopen zijn met die aanpasserij! Neem nou die boerka’s… Gek word je er van! Het lijkt wel alsof er geen Nederlandse vrouw meer op straat loopt in ons land! Om over die alpinopetten van die Fransozen nog maar te zwijgen! Weg ermee! Crimineel tuig is het. Taakstraffen? Hoog tijd voor de herinvoering van de Rijnlandse holpunter. Dat zal ze leren die vervelende kut-Marokkaantjes. En er zijn natuurlijk niet alleen veel te veel moskeeën, ook die synagoges mogen wel weg. Want joden slachten ook zonder verdoving en blieven ook al geen speklap.
Houzee voor de nieuwe simpelheid! Nu nog even het wapenbezit normaliseren zodat we elkaar massaal over de kling kunnen jagen en alle problemen zijn definitief opgelost.
Column DvhN (oud maar naar nu blijkt zeer terecht): 3,7 miljard
John Paulson heeft vorig jaar 3,7 miljard dollar verdiend. Het nieuws haalde deze krant niet, maar De Volkskrant besteedde er eind vorige week een klein stukje aan. De 52-jarige Paulson is actief in de wondere wereld van de hedge funds. Hij is schatrijk geworden dankzij de kredietcrisis en de ineenstorting van de Amerikaanse huizenmarkt.
3,7 miljard dollar. Dat is bij de huidige wisselkoers zo’n 2,3 miljard euro. Een onvoorstelbaar bedrag. Laten we er van uitgaan dat Paulson een redelijk harde werker is en zo’n vijftig weken per jaar heeft gewerkt à vijftig uur per week. Dan kwam er in huize Paulson dus per week ruim 46,7 miljoen euro binnen. Om het nog iets concreter te maken: per uur toucheerde Paulson gemiddeld 934.697 euro. Per minuut is dat 15.578 euro. Per seconde 259,64 euro.
’s Ochtends de computer aanzetten leverde Paulson al een aardig startbedrag op (30.000 bij een Windows-pc; 10.000 bij een Apple). Een zakendinertje? Weer een paar miljoen erbij! Kopje koffie halen uit de automaat: goed voor een slordige 30.000 euro. Het is een weinig verheffende gedachte dat John Paulson vorig jaar tijdens het doen van een grote boodschap meer geld verdiende dan u en ik in een heel jaar.
We kunnen er lollig over gaan doen, maar zulke bedragen zijn natuurlijk absurd. En Paulson was niet de enige. George Soros toucheerde in 2007 2,9 miljard dollar, James Simons 2,8 miljard, Philip Falcone 1,7 miljard; en zo kunnen we nog wel even doorgaan. En dat in belangrijke mate over de ruggen van de armste Amerikanen, de voornaamste slachtoffers van de huizencrisis. Lang leve de dictatuur van de vrije markt.
3,7 miljard dollar. Dat is bij de huidige wisselkoers zo’n 2,3 miljard euro. Een onvoorstelbaar bedrag. Laten we er van uitgaan dat Paulson een redelijk harde werker is en zo’n vijftig weken per jaar heeft gewerkt à vijftig uur per week. Dan kwam er in huize Paulson dus per week ruim 46,7 miljoen euro binnen. Om het nog iets concreter te maken: per uur toucheerde Paulson gemiddeld 934.697 euro. Per minuut is dat 15.578 euro. Per seconde 259,64 euro.
’s Ochtends de computer aanzetten leverde Paulson al een aardig startbedrag op (30.000 bij een Windows-pc; 10.000 bij een Apple). Een zakendinertje? Weer een paar miljoen erbij! Kopje koffie halen uit de automaat: goed voor een slordige 30.000 euro. Het is een weinig verheffende gedachte dat John Paulson vorig jaar tijdens het doen van een grote boodschap meer geld verdiende dan u en ik in een heel jaar.
We kunnen er lollig over gaan doen, maar zulke bedragen zijn natuurlijk absurd. En Paulson was niet de enige. George Soros toucheerde in 2007 2,9 miljard dollar, James Simons 2,8 miljard, Philip Falcone 1,7 miljard; en zo kunnen we nog wel even doorgaan. En dat in belangrijke mate over de ruggen van de armste Amerikanen, de voornaamste slachtoffers van de huizencrisis. Lang leve de dictatuur van de vrije markt.
Column DvhN (oud): Lawaaidagen
Soms probeer ik me voor te stellen hoe het geweest moet zijn om tweehonderd jaar geleden te leven. Vooral veel armoede en smerigheid, vrees ik. En meer geweld dan tegenwoordig, ongetwijfeld. Veel ellende dus, maar ook: stilte. Goddelijke tijden dus, ondanks alles. Tegenwoordig moet je op een windstille dag een Alpentop beklimmen om in Europa nog een plek te bereiken waar je niks hoort. En dan maar hopen dat er geen vliegtuig overkomt.
Stel je voor: je loopt of fietst als het donker is de stad of het dorp uit en je hoort niks. Geen airco’s, geen zoemende generators, geen verkeer, geen fabrieken, geen muziekinstallaties - geen enkele vorm van mechanisch geluid. Het moet een paradijslijke toestand zijn geweest, ondanks alle ellende. Helaas wist men vroeger waarschijnlijk niet beter en kon niemand er dus van genieten zoals wij dat nu zouden doen.
Ik heb het in Nederland in mijn hele leven maar één keer meegemaakt, jaren geleden, tijdens een fietstochtje op het Groninger land, ergens in de buurt van Oldehove. Ik was gestopt om even een banaan te eten en werd overvallen door de stilte. Geen auto in de buurt, geen zuchtje wind en geen vogel te horen. Ik hoorde het bloed in mijn oren stromen en kon wel janken van geluk. Op zulke momenten merk je pas hoe de afwezigheid van lawaai je bij de keel kan grijpen. En wat we tegenwoordig missen.
Ik wens de omwonenden en milieufederaties veel succes in hun strijd tegen het TT-circuit in Assen.
Stel je voor: je loopt of fietst als het donker is de stad of het dorp uit en je hoort niks. Geen airco’s, geen zoemende generators, geen verkeer, geen fabrieken, geen muziekinstallaties - geen enkele vorm van mechanisch geluid. Het moet een paradijslijke toestand zijn geweest, ondanks alle ellende. Helaas wist men vroeger waarschijnlijk niet beter en kon niemand er dus van genieten zoals wij dat nu zouden doen.
Ik heb het in Nederland in mijn hele leven maar één keer meegemaakt, jaren geleden, tijdens een fietstochtje op het Groninger land, ergens in de buurt van Oldehove. Ik was gestopt om even een banaan te eten en werd overvallen door de stilte. Geen auto in de buurt, geen zuchtje wind en geen vogel te horen. Ik hoorde het bloed in mijn oren stromen en kon wel janken van geluk. Op zulke momenten merk je pas hoe de afwezigheid van lawaai je bij de keel kan grijpen. En wat we tegenwoordig missen.
Ik wens de omwonenden en milieufederaties veel succes in hun strijd tegen het TT-circuit in Assen.
01 oktober 2008
Column DvhN: Rookverbod (2)
Mark Rutte en de regeltjes, het zou de naam van een popband kunnen zijn. Maar helaas. De VVD-leider hield vorige week in deze krant een vlammend betoog tegen de doorgeslagen overheidsbemoeienis. Er zijn namelijk te veel regeltjes, vindt Mark. Zoals het rookverbod. Hij luidde de noodklok: het legendarische café de Klomp in Etten-Leur dreigt carnaval niet meer te halen! De overheid moet kleiner en de kroegbazen en hun rokende klanten moeten het zelf weten als ze een stinkstok willen opsteken. Vindt Mark.
Een waarlijk groots inzicht van de man die het kabinet op Prinsjesdag een gebrek aan visie verweet. De ijskappen smelten, er is een wereldwijde voedselcrisis, olietekorten dreigen, de financiële wereld is in rep en roer en wat doet Mark? Hij ontwikkelt speciaal voor de Dagbladlezers een heuse visie op het rookverbod. Mark, bedankt! Wat hij alleen vergat te melden is dat roken erg ongezond is. En dat je ook van meeroken kanker kunt krijgen. Dat is nou net het verschil met alcohol, Mark: als je buurman een borrel drinkt, heeft jouw lever daar geen last van.
Waar een te kleine overheid toe kan leiden, hebben we de laatste tijd in de VS kunnen zien. Daar kondigt het failliet van de doorgeslagen vrije markt zich aan. Hoog tijd dus voor méér regels en grootschalige nationalisaties, te beginnen met alle nutsbedrijven. Maar ja dat kan Mark natuurlijk niet verkopen aan zijn achterban.
Blijft de dreigende teloorgang van café de Klomp in Etten-Leur, nog vóór het carnaval. Gewoon verbieden dat carnaval, Mark. Zijn we ook van die ellende af.
Een waarlijk groots inzicht van de man die het kabinet op Prinsjesdag een gebrek aan visie verweet. De ijskappen smelten, er is een wereldwijde voedselcrisis, olietekorten dreigen, de financiële wereld is in rep en roer en wat doet Mark? Hij ontwikkelt speciaal voor de Dagbladlezers een heuse visie op het rookverbod. Mark, bedankt! Wat hij alleen vergat te melden is dat roken erg ongezond is. En dat je ook van meeroken kanker kunt krijgen. Dat is nou net het verschil met alcohol, Mark: als je buurman een borrel drinkt, heeft jouw lever daar geen last van.
Waar een te kleine overheid toe kan leiden, hebben we de laatste tijd in de VS kunnen zien. Daar kondigt het failliet van de doorgeslagen vrije markt zich aan. Hoog tijd dus voor méér regels en grootschalige nationalisaties, te beginnen met alle nutsbedrijven. Maar ja dat kan Mark natuurlijk niet verkopen aan zijn achterban.
Blijft de dreigende teloorgang van café de Klomp in Etten-Leur, nog vóór het carnaval. Gewoon verbieden dat carnaval, Mark. Zijn we ook van die ellende af.
Column DvhN: Rookverbod (1)
Het is toch op z’n minst merkwaardig, al die commotie over het rookverbod. Je zou bijna vergeten waarom er in horecagelegenheden niet meer gerookt mag worden. Voor wie het niet meer weet: roken is ongezond, zowel voor de paffer zelfve als voor zijn/haar omgeving. Je kunt er kanker van krijgen alsmede verschillende long-, hart- en vaatziekten. Ik heb nooit gerookt, maar kamp sinds twee jaar wel met luchtwegproblemen. Volgens mijn arts kunnen die heel goed zijn veroorzaakt door jarenlang meeroken. Hartelijk dank daarvoor, rokende familieleden, vrienden en (ex-)collegae!
Als hoestend mens ben ik blij met het rookverbod. Mijn cafébezoek is sinds 1 juli flink toegenomen. Dat kroeguitbaters nu moord en gewoon de brand erin schreeuwen, begrijp ik nog wel. In alle doorrookte jaren hebben ze nooit veel moeite gedaan om hun stinkholen ook voor niet-rokers aantrekkelijk te maken en daarvoor betalen ze nu de rekening. Maar al die begripvolle reacties op de overtredingen van het rookverbod begrijp ik dus niet. Ik vrees dat het typisch Nederlands is. Wij zijn nu eenmaal goed in gedogen en slecht in handhaven. Illegaal een filmpje of cd downloaden? Moet kunnen. Te hard rijden? Natuurlijk. Beetje sjoemelen bij het invullen van je belastingformulier? Slim hoor. Regels en wetten zijn leuk en aardig, zolang we er zelf maar niet te veel last van hebben. Gelukkig is het heel modieus om tekeer te gaan tegen de overvloed aan regelgeving, dus we hebben ook nog een heus argument (al hoor je dan weer niemand over dat racistische boerkaverbod).
We zijn een a-sociaal volk geworden.
Als hoestend mens ben ik blij met het rookverbod. Mijn cafébezoek is sinds 1 juli flink toegenomen. Dat kroeguitbaters nu moord en gewoon de brand erin schreeuwen, begrijp ik nog wel. In alle doorrookte jaren hebben ze nooit veel moeite gedaan om hun stinkholen ook voor niet-rokers aantrekkelijk te maken en daarvoor betalen ze nu de rekening. Maar al die begripvolle reacties op de overtredingen van het rookverbod begrijp ik dus niet. Ik vrees dat het typisch Nederlands is. Wij zijn nu eenmaal goed in gedogen en slecht in handhaven. Illegaal een filmpje of cd downloaden? Moet kunnen. Te hard rijden? Natuurlijk. Beetje sjoemelen bij het invullen van je belastingformulier? Slim hoor. Regels en wetten zijn leuk en aardig, zolang we er zelf maar niet te veel last van hebben. Gelukkig is het heel modieus om tekeer te gaan tegen de overvloed aan regelgeving, dus we hebben ook nog een heus argument (al hoor je dan weer niemand over dat racistische boerkaverbod).
We zijn een a-sociaal volk geworden.
05 september 2008
Column DvhN: Sms-archief
"Theo van Gogh is doodgeschoten, weet je dat al?" Dit sms’je kreeg ik op 2 november 2004 om negen minuten over tien van mijn vriendin. Ja, ik bewaar ze ook en dat doe ik al heel lang. Het zijn niet alleen jongeren die geen afscheid kunnen nemen van hun smsberichten, zoals deze krant zaterdag berichtte. Van Gogh is mijn oudste. Toen ik vier jaar geleden een nieuwe telefoon kreeg, was ik tot mijn spijt opeens mijn halve archief kwijt.
Volgens onderzoek, uitgevoerd door telefoonbedrijf Hi, bewaren jonge vrouwen vooral lieve sms’jes. Jonge mannen hebben een opvallende voorkeur voor sms’jes waarmee anderen te chanteren zijn (wat dat betreft is er in de tweehonderdduizend jaar dat de moderne mens nu op aarde rondloopt weinig veranderd). Verder blijkt dat de meeste bewaar-sms’jes na zes maanden toch sneuvelen. Dan is de inbox vol of wordt er weer eens een nieuw model telefoon aangeschaft. Maar de redding is nabij, want Hi publiceert zo’n onderzoek natuurlijk niet voor niets: het bedrijf introduceert een sms-bewaarservice. Briljant idee, maar net te laat. Ik heb vorige week woensdag weer eens een grote schoonmaak gehouden, omdat mijn berichten-inbox bijna vol was. Met bloedend hart heb ik een vijftigtal sms’jes voorgoed de vergetelheid in gestuurd. Daaronder, tot mijn grote verdriet, per ongeluk ook het eerste sms’je dat ik ooit van mijn tachtigjarige moeder ontving.
Het was een erg fraai, vertederend exemplaar. Hij ging ongeveer zo: "I% SMS NU OO%. ALLEEN DE % LU%T NIET EN DE LETTERS ZIJN WEL ERG GROOT. %US MA."
Volgens onderzoek, uitgevoerd door telefoonbedrijf Hi, bewaren jonge vrouwen vooral lieve sms’jes. Jonge mannen hebben een opvallende voorkeur voor sms’jes waarmee anderen te chanteren zijn (wat dat betreft is er in de tweehonderdduizend jaar dat de moderne mens nu op aarde rondloopt weinig veranderd). Verder blijkt dat de meeste bewaar-sms’jes na zes maanden toch sneuvelen. Dan is de inbox vol of wordt er weer eens een nieuw model telefoon aangeschaft. Maar de redding is nabij, want Hi publiceert zo’n onderzoek natuurlijk niet voor niets: het bedrijf introduceert een sms-bewaarservice. Briljant idee, maar net te laat. Ik heb vorige week woensdag weer eens een grote schoonmaak gehouden, omdat mijn berichten-inbox bijna vol was. Met bloedend hart heb ik een vijftigtal sms’jes voorgoed de vergetelheid in gestuurd. Daaronder, tot mijn grote verdriet, per ongeluk ook het eerste sms’je dat ik ooit van mijn tachtigjarige moeder ontving.
Het was een erg fraai, vertederend exemplaar. Hij ging ongeveer zo: "I% SMS NU OO%. ALLEEN DE % LU%T NIET EN DE LETTERS ZIJN WEL ERG GROOT. %US MA."
15 juli 2008
Column DvhN: Riccardo Riccò
We kunnen natuurlijk wel doen alsof er belangrijker zaken zijn, maar het leven draait deze weken uiteraard maar om één ding: de Tour de France. Gelukkig is wielrennen nog een échte sport en geen schaamlap voor carnavaleske zuippartijen zoals de grote voetbaltoernooien. We worden – de Heer zij geprezen – dus niet dagelijks lastiggevallen door oranje gekken en al te overdreven aandacht in de media.
Daarvoor moeten we trouwens ook de Rabobank danken, want wat zou er gebeurd zijn als Robert Gesink wel had meegedaan aan de Tour? Onze oranjegekleurde landgenoten grijpen tegenwoordig immers elke gelegenheid aan om hun onlesbare feestdorst te bevredigen en na de etappe naar Hautacam is het zonneklaar dat Gesink zomaar de Tour had kunnen winnen. Waren al die vervloekte welpies weer uit hun holen gekropen! Wetenschappelijk onderzoek heeft overigens inmiddels aangetoond dat het bij oranjegekte gaat om een zeer kleine, maar zeer nadrukkelijk in de media aanwezige groep mensen, die allen behoren tot een zeer recent geëvolueerde, enigszins gedegenereerde ondersoort van de homo sapiens sapiens, de zogenoemde homo sapiens ludens neerlandensis. Maar dit geheel terzijde.
Dankzij de typisch Nederlandse lafheid en misplaatste voorzichtigheid van Erik Dekker en consorten kunnen we nu heerlijk rustig van deze Tour genieten, want ook voor successen van Thomas Dekker hoeven we immers niet te vrezen.
Nu alleen nog even ophouden met dat eeuwige gezanik over doping. Die demarrage van Riccardo Riccò op de Aspin! Dát is het leven!
Daarvoor moeten we trouwens ook de Rabobank danken, want wat zou er gebeurd zijn als Robert Gesink wel had meegedaan aan de Tour? Onze oranjegekleurde landgenoten grijpen tegenwoordig immers elke gelegenheid aan om hun onlesbare feestdorst te bevredigen en na de etappe naar Hautacam is het zonneklaar dat Gesink zomaar de Tour had kunnen winnen. Waren al die vervloekte welpies weer uit hun holen gekropen! Wetenschappelijk onderzoek heeft overigens inmiddels aangetoond dat het bij oranjegekte gaat om een zeer kleine, maar zeer nadrukkelijk in de media aanwezige groep mensen, die allen behoren tot een zeer recent geëvolueerde, enigszins gedegenereerde ondersoort van de homo sapiens sapiens, de zogenoemde homo sapiens ludens neerlandensis. Maar dit geheel terzijde.
Dankzij de typisch Nederlandse lafheid en misplaatste voorzichtigheid van Erik Dekker en consorten kunnen we nu heerlijk rustig van deze Tour genieten, want ook voor successen van Thomas Dekker hoeven we immers niet te vrezen.
Nu alleen nog even ophouden met dat eeuwige gezanik over doping. Die demarrage van Riccardo Riccò op de Aspin! Dát is het leven!
21 mei 2008
Column DvhN: Computers
De computer is de vloek van de moderne mens. Sinds dit helleapparaat massaal zijn intrede heeft gedaan in het dagelijks leven is het welbevinden van de mensheid met rasse schreden achteruitgehold. Weigerende machines, programma’s die vastlopen, schermen die plots zwart of blauw worden en ongehoord ingewikkelde nieuwe software nopen tot veelvuldig schelden en tieren in huiskamers en op de werkvloer. Technologische vernieuwingen willen qua hardware nog wel eens voordelen opleveren, maar qua software blijft de altijd weer beloofde efficiencyslag steevast uit door ‘aanloopproblemen’, ‘bugs’, ‘gebruikersfouten’ of andere wegmoffeleufemismen. In het bedenken dáárvan zijn computertechneuten namelijk aanzienlijk sterker dan in het daadwerkelijk verbeteren van hun satanswerk.
Door ons lot middels allerlei netwerken aan computers te verbinden hollen we en masse onze ondergang tegemoet. Het is slechts een kwestie van tijd voor de eerste wereldwijde storing het maatschappelijk leven volledig lam legt. En over een jaar of twintig zal een explosieve groei van rsi-achtige aandoeningen onder jonge dertigers helaas bewijzen dat het menselijk lichaam na 200.000 jaar evolutie nog lang niet geschikt is voor een leven achter het toetsenbord.
Tot nu toe heb ik welgeteld één nuttige computertoepassing ontdekt, te weten: de buienradar op internet. Alvorens op de racefiets te stappen en het leven in alle eenzaamheid ongestoord te kunnen overpeinzen, kun je nu van tevoren zien welke route je moet fietsen om droog te blijven. Om vervolgens weer door die vervloekte fietscomputer te worden opgejut om toch vooral die honderd omwentelingen per minuut te halen.
Door ons lot middels allerlei netwerken aan computers te verbinden hollen we en masse onze ondergang tegemoet. Het is slechts een kwestie van tijd voor de eerste wereldwijde storing het maatschappelijk leven volledig lam legt. En over een jaar of twintig zal een explosieve groei van rsi-achtige aandoeningen onder jonge dertigers helaas bewijzen dat het menselijk lichaam na 200.000 jaar evolutie nog lang niet geschikt is voor een leven achter het toetsenbord.
Tot nu toe heb ik welgeteld één nuttige computertoepassing ontdekt, te weten: de buienradar op internet. Alvorens op de racefiets te stappen en het leven in alle eenzaamheid ongestoord te kunnen overpeinzen, kun je nu van tevoren zien welke route je moet fietsen om droog te blijven. Om vervolgens weer door die vervloekte fietscomputer te worden opgejut om toch vooral die honderd omwentelingen per minuut te halen.
Oude column DvhN: Tapuit
Dan rijd je over de IJsseldijk richting Kampen, terwijl het lentegroen bijna pijn doet aan je ogen – ja, het leven kan mooi zijn –, en plotseling denk je dat je gek wordt. Eindelijk weer in je korte broek op de racefiets, zweef je dwars door het ontbottende land. Woeste sapstromen hebben het landschap omgetoverd in een feest der zinnen en de zon zingt in je hoofd van zorgeloos geluk. Je bandjes zoeven over het asfalt, waarvan het zwart – net als het groen – ook al intenser van kleur lijkt, alsof het jaargetijde je waarneming verscherpt. En dan daarbij de luchten – ach, die luchten… Alsof je door een Bruckner-symfonie fietst.
Maar dan is daar dus opeens dat vogeltje dat met je mee vliegt. En je denkt dat het niet waar kan zijn, wat nu gebeurt. Ze kijkt je aan met haar zwartgestreepte ogen, terwijl ze in haar zacht golvende vlucht naast je zweeft, van paaltje naar paaltje, kilometers lang. Natuurlijk, ze vliegt veel sneller dan jij fietst, maar steeds weer wacht ze, wippend op een paaltje links van de dijk, tot je langszij komt. Het hoofd wiegend, lonkend de ogen. En dan vliegt ze weer op, en kijkt je zijwaarts aan, als in een paringsdans. En je denkt, met tranen in je ogen, dat dit niet bestaat. Tot het moment dat er opeens geen paaltjes meer zijn, links van je, en ze opeens is verdwenen, naar links zwenkend richting de uiterwaarden.
Alsof er zonder paaltjes geen liefde meer mogelijk is tussen fietser en vogel.
Maar dan is daar dus opeens dat vogeltje dat met je mee vliegt. En je denkt dat het niet waar kan zijn, wat nu gebeurt. Ze kijkt je aan met haar zwartgestreepte ogen, terwijl ze in haar zacht golvende vlucht naast je zweeft, van paaltje naar paaltje, kilometers lang. Natuurlijk, ze vliegt veel sneller dan jij fietst, maar steeds weer wacht ze, wippend op een paaltje links van de dijk, tot je langszij komt. Het hoofd wiegend, lonkend de ogen. En dan vliegt ze weer op, en kijkt je zijwaarts aan, als in een paringsdans. En je denkt, met tranen in je ogen, dat dit niet bestaat. Tot het moment dat er opeens geen paaltjes meer zijn, links van je, en ze opeens is verdwenen, naar links zwenkend richting de uiterwaarden.
Alsof er zonder paaltjes geen liefde meer mogelijk is tussen fietser en vogel.
31 maart 2008
Van oude menschen... Alles gaat voorbij
Onderstaand verhaal verscheen in de Boekenweek-bijlage van Dagblad van het Noorden.
Het motto van de boekenweek, ‘Van oude menschen’, is ontleend aan het meesterwerk van Louis Couperus uit 1906. Kunstredacteur Job van Schaik herlas het boek en concludeerde, niet voor het eerst, dat de roman uit 1906 het beste Nederlandse boek is dat hij kent.
Ik zal een jaar of zeventien zijn geweest toen ik Van oude menschen, de dingen, die voorbijgaan… voor het eerst las. Wat ik er als tiener van vond, weet ik niet meer. Merkwaardig genoeg zie ik mezelf nog wel met de roman van Louis Couperus, een lelijke, goedkope uitgave met een blauw omslag en gemoderniseerde spelling, op een stoel in de huiskamer van mijn ouderlijk huis zitten. En, zo merkte ik bij elke herlezing, de beelden die het boek in mijn hoofd oproept, zijn altijd hetzelfde gebleven. De bovenkamer van het huis van de stokoude mevrouw Dercksz aan de Nassaulaan in Den Haag, met in zijn stoel bij het raam haar minnaar van vroeger, de oude meneer Takma, ziet er in mijn hoofd nog net zo uit als die eerste keer.
Daar heeft zelfs de televisieserie van Van oude menschen, die ik verschillende keren heb gezien, geen verandering in kunnen brengen. Volgens mij komt dat door de enorme beeldende kracht van Couperus’ taal. Ik ken geen andere schrijver, Tsjechov wellicht uitgezonderd, die zo krachtig een situatie kan neerzetten of zo fraai een mens kan typeren. Het impressionistische taalgebruik van Couperus, met zijn vele neologismen (vaak werkwoordelijk gebruikte bijvoeglijke of zelfstandige naamwoorden), werkt enorm concretiserend. Hij is als een schilder die bestaande woorden mengt tot nieuwe begrippen, die – zonder dat je precies wéét waar ze voor staan – je wel onmiddellijk doen begríjpen waar ze op duiden. Neem de beschrijving van dokter Roelofsz, de partner in crime van de oude Takma en Ottilie:
Dercksz: – Zoo-zoo-zoo, murmelde de oude dokter. Hij zat, difforme massa van waterzuchtige zwaarlijvigheid, gezakt over een stoel; zijn eene stijve been hield hij strak vooruit, en de golving van zijn buik hing daar schuin overheen; zijn geheel geschoren, maar van rimpels verknoeid gezicht was als dat van een heel oude monnik; zijn dun grijs haar scheen, weggevreten door mot, nog in rafels aan zijn schedel te hangen, die als een globe was, met aan den slaap éen ader, zwaar en-relief rivierende; hij lispte en murmelde uitroep na uitroep; achter gouden bril zwommen zijn wateroogen. – Zoo-zoo-zoo, Ottilie, gaat jou Lot eindelijk trouwen…
De tweede keer dat ik Van oude menschen las, was tijdens mijn studie Nederlands, nu bijna twintig jaar geleden. Aanleiding was het beroemde proefschrift, Verhaal en lezer, van W. Blok over Couperus’ meesterwerk, dat ik moest bestuderen. Ik herinner me nog goed mijn conclusie van toen: als er ooit in de geschiedenis van de mensheid een roman is geschreven die stilistisch en compositorisch perfect in elkaar zit, dan is het Van oude menschen.
Toen ik onlangs de roman voor de derde keer las, kwam ik erachter dat die conclusie toch wel erg gestuurd was door de studie van Blok. Ik geloof inmiddels ook niet meer zo in het belang van perfectie van stijl en compositie in literatuur (en de kunsten in het algemeen). Vakmanschap blijft bewondering afdwingen, maar het moet wel in dienst staan van het gevoel dat een kunstwerk probeert over te brengen of de ervaring die het wil oproepen. En wat dat betreft is Van oude menschen, de dingen, die voorbijgaan… na ruim honderd jaar nog steeds heel actueel en, naar mijn mening, onovertroffen in de Nederlandse letteren. Het meeslepende verhaal over oude mensen en hun worsteling met een misdaad, die zestig jaar voordien in Nederlands-Indië is gepleegd, gaat vooral over liefde, haat, vergankelijkheid en de betrekkelijkheid van een mensenleven. Universele thema’s, maar ongelofelijk knap door Couperus ingebed in zijn beschrijvingen van het alledaagse leven van een gegoede Haags-Indische familie rond de vorige eeuwwisseling.
Van oude menschen, de dingen, die voorbijgaan… confronteert je (naast nog heel veel meer) onverbiddelijk met je eigen sterfelijkheid; de angst voor de ouderdom ("O God… o God… zoó oud te worden, zóó af te wachten, zoo langzaam de dingen te zien voorbijgaan…"), de last van het verleden ("En dan dat verleden dat je meêzeult, meêzeult… Iederen dag gooit er het zijne bij, onverbiddelijk. Wij, arme muilezels, trekken maar voort, tot we niet meer kunnen, en er bij doòd vallen…") en de dood als bevrijding, die tegelijk een zinloos einde is van een nietig leven.
Het motto van de boekenweek, ‘Van oude menschen’, is ontleend aan het meesterwerk van Louis Couperus uit 1906. Kunstredacteur Job van Schaik herlas het boek en concludeerde, niet voor het eerst, dat de roman uit 1906 het beste Nederlandse boek is dat hij kent.
Ik zal een jaar of zeventien zijn geweest toen ik Van oude menschen, de dingen, die voorbijgaan… voor het eerst las. Wat ik er als tiener van vond, weet ik niet meer. Merkwaardig genoeg zie ik mezelf nog wel met de roman van Louis Couperus, een lelijke, goedkope uitgave met een blauw omslag en gemoderniseerde spelling, op een stoel in de huiskamer van mijn ouderlijk huis zitten. En, zo merkte ik bij elke herlezing, de beelden die het boek in mijn hoofd oproept, zijn altijd hetzelfde gebleven. De bovenkamer van het huis van de stokoude mevrouw Dercksz aan de Nassaulaan in Den Haag, met in zijn stoel bij het raam haar minnaar van vroeger, de oude meneer Takma, ziet er in mijn hoofd nog net zo uit als die eerste keer.
Daar heeft zelfs de televisieserie van Van oude menschen, die ik verschillende keren heb gezien, geen verandering in kunnen brengen. Volgens mij komt dat door de enorme beeldende kracht van Couperus’ taal. Ik ken geen andere schrijver, Tsjechov wellicht uitgezonderd, die zo krachtig een situatie kan neerzetten of zo fraai een mens kan typeren. Het impressionistische taalgebruik van Couperus, met zijn vele neologismen (vaak werkwoordelijk gebruikte bijvoeglijke of zelfstandige naamwoorden), werkt enorm concretiserend. Hij is als een schilder die bestaande woorden mengt tot nieuwe begrippen, die – zonder dat je precies wéét waar ze voor staan – je wel onmiddellijk doen begríjpen waar ze op duiden. Neem de beschrijving van dokter Roelofsz, de partner in crime van de oude Takma en Ottilie:
Dercksz: – Zoo-zoo-zoo, murmelde de oude dokter. Hij zat, difforme massa van waterzuchtige zwaarlijvigheid, gezakt over een stoel; zijn eene stijve been hield hij strak vooruit, en de golving van zijn buik hing daar schuin overheen; zijn geheel geschoren, maar van rimpels verknoeid gezicht was als dat van een heel oude monnik; zijn dun grijs haar scheen, weggevreten door mot, nog in rafels aan zijn schedel te hangen, die als een globe was, met aan den slaap éen ader, zwaar en-relief rivierende; hij lispte en murmelde uitroep na uitroep; achter gouden bril zwommen zijn wateroogen. – Zoo-zoo-zoo, Ottilie, gaat jou Lot eindelijk trouwen…
De tweede keer dat ik Van oude menschen las, was tijdens mijn studie Nederlands, nu bijna twintig jaar geleden. Aanleiding was het beroemde proefschrift, Verhaal en lezer, van W. Blok over Couperus’ meesterwerk, dat ik moest bestuderen. Ik herinner me nog goed mijn conclusie van toen: als er ooit in de geschiedenis van de mensheid een roman is geschreven die stilistisch en compositorisch perfect in elkaar zit, dan is het Van oude menschen.
Toen ik onlangs de roman voor de derde keer las, kwam ik erachter dat die conclusie toch wel erg gestuurd was door de studie van Blok. Ik geloof inmiddels ook niet meer zo in het belang van perfectie van stijl en compositie in literatuur (en de kunsten in het algemeen). Vakmanschap blijft bewondering afdwingen, maar het moet wel in dienst staan van het gevoel dat een kunstwerk probeert over te brengen of de ervaring die het wil oproepen. En wat dat betreft is Van oude menschen, de dingen, die voorbijgaan… na ruim honderd jaar nog steeds heel actueel en, naar mijn mening, onovertroffen in de Nederlandse letteren. Het meeslepende verhaal over oude mensen en hun worsteling met een misdaad, die zestig jaar voordien in Nederlands-Indië is gepleegd, gaat vooral over liefde, haat, vergankelijkheid en de betrekkelijkheid van een mensenleven. Universele thema’s, maar ongelofelijk knap door Couperus ingebed in zijn beschrijvingen van het alledaagse leven van een gegoede Haags-Indische familie rond de vorige eeuwwisseling.
Van oude menschen, de dingen, die voorbijgaan… confronteert je (naast nog heel veel meer) onverbiddelijk met je eigen sterfelijkheid; de angst voor de ouderdom ("O God… o God… zoó oud te worden, zóó af te wachten, zoo langzaam de dingen te zien voorbijgaan…"), de last van het verleden ("En dan dat verleden dat je meêzeult, meêzeult… Iederen dag gooit er het zijne bij, onverbiddelijk. Wij, arme muilezels, trekken maar voort, tot we niet meer kunnen, en er bij doòd vallen…") en de dood als bevrijding, die tegelijk een zinloos einde is van een nietig leven.
Column (licht belegen): Postkantoor
Donderdagavond om acht uur vergadert de Tweede Kamer op aandringen van de SP over de sluiting van de postkantoren. Dat wordt dus nog een klein berichtje in de krant van vrijdag of zaterdag en verder kraait geen haan er meer naar. Onbegrijpelijk. Toen vorige week bekend werd dat TNT Post binnen vijf jaar de laatste 250 postkantoren gaat sluiten, dacht ik dat er een storm van protesten zou opsteken. Klanten die zich vastketenen aan postkantoren, aanslagen op brievenbussen, demonstraties van Afghaanse parlementariërs, etcetera.
Maar nee hoor, niks van dat alles. We maken ons liever druk over een onbenullig filmpje, waarvan we de strekking allang kennen. Dat er 1850 banen verdwijnen en Nederland over vijf jaar het eerste land ter wereld is zonder postkantoren, kan niemand blijkbaar wat schelen. Hoe leg je dat straks uit aan een toerist? ’Het postkantoor? Nee, sorry, hebben we niet; maar u kunt wel naar het servicecentrum in die drogisterij daar.’
Ik weet ook wel dat de tijden veranderen. Mijn vriendin en ik wonen nota bene in een oud postkantoor; zo’n fraai, klassiek exemplaar van de Groninger architect C.H. Peters. Op de plek waar vroeger de sorteerruimte was, zijn nu appartementen gebouwd. Maar beneden ons zit godzijdank nog steeds één van de 250 hoofdpostkantoren.
De directeur retail van TNT Post maakte het nieuws bekend. Zo’n functie zegt al genoeg. Weer een monumentale instelling die wordt geofferd aan de ptimaliseringsdrift van het grootkapitaal. Misschien toch maar weer eens SP stemmen bij de volgende verkiezingen.
Maar nee hoor, niks van dat alles. We maken ons liever druk over een onbenullig filmpje, waarvan we de strekking allang kennen. Dat er 1850 banen verdwijnen en Nederland over vijf jaar het eerste land ter wereld is zonder postkantoren, kan niemand blijkbaar wat schelen. Hoe leg je dat straks uit aan een toerist? ’Het postkantoor? Nee, sorry, hebben we niet; maar u kunt wel naar het servicecentrum in die drogisterij daar.’
Ik weet ook wel dat de tijden veranderen. Mijn vriendin en ik wonen nota bene in een oud postkantoor; zo’n fraai, klassiek exemplaar van de Groninger architect C.H. Peters. Op de plek waar vroeger de sorteerruimte was, zijn nu appartementen gebouwd. Maar beneden ons zit godzijdank nog steeds één van de 250 hoofdpostkantoren.
De directeur retail van TNT Post maakte het nieuws bekend. Zo’n functie zegt al genoeg. Weer een monumentale instelling die wordt geofferd aan de ptimaliseringsdrift van het grootkapitaal. Misschien toch maar weer eens SP stemmen bij de volgende verkiezingen.
Column DvhN (belegen): Vloeken
Persoonlijk hou ik niet zo van vloeken. Maar als er dan een keer eentje (heel zachtjes natuurlijk) uitfloept, dan is het wel een authentieke, oud-Hollandse krachtterm en niks met ’shit’ of ’fuck’. Volgens onderzoek dat vorige week verscheen, is de vloek waarin de naam des Heren en zijn Naaste Verwanten wordt gebruikt echter op zijn retour. Wij Nederlanders vloeken liever internationaal verantwoord. Maar het allerliefste wensen we elkaar een dodelijke ziekte toe, zo wees de vloekstudie uit.
Het stemt treurig, zo’n onderzoek. Hoe moet dat verder met deze maatschappij, nu de voortschrijdende verloedering ook het vloeken al heeft aangetast? Want laten we wel wezen: het is toch een stuk sympathieker om een flinke vloek van een Opperwezen over jezelf af te roepen, dan om je medemens de kanker of de tering toe te wensen.
Bovendien zijn de meeste oud-Hollandse God-, Jezus- en Maria-verwensingen in feite schietgebedjes. Etymologisch gezien vraag je in de vloek der vloeken God namelijk niet om jezelf te verdoemen, zoals de Bond tegen het Vloeken ons wil doen geloven, maar om je te verlossen uit de situatie die de krachtterm uitlokt (oftewel: ’God verdoem het’). Maar los daarvan blijft de conclusie van de vloekstudie een bittere: het Nederlandse volk is nu echt van God los en ook anderszins op het verkeerde pad beland.
Ik zie maar één oplossing en ik hoop op de steun van de Bond tegen het Vloeken: het repertoire van kapitein Haddock uit Kuifje moet de nieuwe vloeknorm worden. De kapitein beschikt over een zeer uitgebreide collectie met voor elke situatie meerdere fraaie varianten. De grote kraakvogel mag me kraken als het niet lukt.
Het stemt treurig, zo’n onderzoek. Hoe moet dat verder met deze maatschappij, nu de voortschrijdende verloedering ook het vloeken al heeft aangetast? Want laten we wel wezen: het is toch een stuk sympathieker om een flinke vloek van een Opperwezen over jezelf af te roepen, dan om je medemens de kanker of de tering toe te wensen.
Bovendien zijn de meeste oud-Hollandse God-, Jezus- en Maria-verwensingen in feite schietgebedjes. Etymologisch gezien vraag je in de vloek der vloeken God namelijk niet om jezelf te verdoemen, zoals de Bond tegen het Vloeken ons wil doen geloven, maar om je te verlossen uit de situatie die de krachtterm uitlokt (oftewel: ’God verdoem het’). Maar los daarvan blijft de conclusie van de vloekstudie een bittere: het Nederlandse volk is nu echt van God los en ook anderszins op het verkeerde pad beland.
Ik zie maar één oplossing en ik hoop op de steun van de Bond tegen het Vloeken: het repertoire van kapitein Haddock uit Kuifje moet de nieuwe vloeknorm worden. De kapitein beschikt over een zeer uitgebreide collectie met voor elke situatie meerdere fraaie varianten. De grote kraakvogel mag me kraken als het niet lukt.
Column DvhN (oud): Dikke boeken
Ja beste mensen, hij leeft nog hoor! Hoe lang nog is helaas maar de vraag: vanmorgen in het ziekenhuis een uitgebreid longonderzoek gehad en je weet het maar nooit tegenwoordig, met die ziekenhuizen... Affijn: hier een tijdloze column van vorige week, getiteld 'Dikke boeken.
"Eind vorige eeuw kondigde de even eloquente als arrogante Duitse literatuurcriticus Marcel Reich-Ranicki het einde aan van de dikke roman. In zijn literatuurtalkshow op de Duitse zender ZDF (ja, dat waren nog eens tijden, lieve lezertjes: toen waren er nog televisieprogramma’s waarin op prime time over literatuur werd gediscussieerd...) betoogde de toen al oude en inmiddels hoogbejaarde literatuurpaus dat het leven te snel zou worden voor romans van meer dan 200 bladzijden. De westerse mens zou het geduld en de rust er niet meer voor kunnen opbrengen.
Reich-Ranicki kon schrijvers maken en breken, maar de toekomst voorspellen ging hem (zoals vele, vele anderen) minder goed af. Zelden verschenen er zoveel dikke boeken als tegenwoordig. En ze worden gelezen. Ik heb zelf net Het lot van de familie Meijer van Charles Lewinsky uit (667 blz.) en het gaf alleen maar rust en diepe voldoening. Andere dikke boeken die ik recentelijk tot mij heb genomen: De opwindvogelkronieken van Haruki Murakami (schitterende roman, 891 blz.), Boetekleed van Ian McEwan (507 blz.; veel beter dan de film), De Rotters club (423 blz.) en De gesloten kring (463 blz.) van Jonathan Coe, die tezamen een prachtig beeld oproepen van het moderne Engeland. En last but not least: Q van Luther Blisset (719 blz.): fabelachtige roman over de uiterst geweldadige begintijd van de Reformatie, verplichte kost voor alle evangelische christenen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn vriendin M. die net alle Harry Potters heeft herlezen (3567 blz.).
Reich-Ranicki hoor je er inmiddels niet meer over. Zijn talkshow is helaas al jaren ter ziele. Zelfs de toekomst kun je het best aan romanciers over laten, weet hij nu ongetwijfeld. Hij zal immers ook Wolkenatlas van David Mitchell (540 blz.) wel hebben gelezen...
"Eind vorige eeuw kondigde de even eloquente als arrogante Duitse literatuurcriticus Marcel Reich-Ranicki het einde aan van de dikke roman. In zijn literatuurtalkshow op de Duitse zender ZDF (ja, dat waren nog eens tijden, lieve lezertjes: toen waren er nog televisieprogramma’s waarin op prime time over literatuur werd gediscussieerd...) betoogde de toen al oude en inmiddels hoogbejaarde literatuurpaus dat het leven te snel zou worden voor romans van meer dan 200 bladzijden. De westerse mens zou het geduld en de rust er niet meer voor kunnen opbrengen.
Reich-Ranicki kon schrijvers maken en breken, maar de toekomst voorspellen ging hem (zoals vele, vele anderen) minder goed af. Zelden verschenen er zoveel dikke boeken als tegenwoordig. En ze worden gelezen. Ik heb zelf net Het lot van de familie Meijer van Charles Lewinsky uit (667 blz.) en het gaf alleen maar rust en diepe voldoening. Andere dikke boeken die ik recentelijk tot mij heb genomen: De opwindvogelkronieken van Haruki Murakami (schitterende roman, 891 blz.), Boetekleed van Ian McEwan (507 blz.; veel beter dan de film), De Rotters club (423 blz.) en De gesloten kring (463 blz.) van Jonathan Coe, die tezamen een prachtig beeld oproepen van het moderne Engeland. En last but not least: Q van Luther Blisset (719 blz.): fabelachtige roman over de uiterst geweldadige begintijd van de Reformatie, verplichte kost voor alle evangelische christenen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn vriendin M. die net alle Harry Potters heeft herlezen (3567 blz.).
Reich-Ranicki hoor je er inmiddels niet meer over. Zijn talkshow is helaas al jaren ter ziele. Zelfs de toekomst kun je het best aan romanciers over laten, weet hij nu ongetwijfeld. Hij zal immers ook Wolkenatlas van David Mitchell (540 blz.) wel hebben gelezen...
12 februari 2008
Column DvhN (vers): Alpensterren
Daar sta je dan weer, hoog in de Alpen, je hoofd in de nek, de blik omhoog. In de vriesnacht ontvouwt zich boven je een immens spektakel van licht en vormen. Het zwart van de hemel is bezaaid met sterren die samensmelten tot de meest uiteenlopende figuren. Natuurlijk, thuis pik je de steelpan er op een heldere nacht ook wel uit, maar dat puntslofje was je nog niet eerder opgevallen, of dat kleine groepje sterren dat je nauwelijks ziet als je er naar kijkt maar dat opeens duidelijk oplicht in je ooghoeken als je je blik afwendt. In de bergen zie je pas echt hoeveel licht de nachtelijke hemel bevat.
En je loopt nog wat verder, richting de skipistes even buiten het dorp, helemaal aan het uiteinde van dit afgelegen dal in Graubünden. Hier verstoren alleen nog een paar straatlantaarns in de verte het zicht op het oogverblindende hemellicht, dat majestueus wordt omlijst door de besneeuwde bergtoppen. En je kijkt achter de talloos veel miljoenen sterren boven je nog verder terug in de tijd en ruimte waar de lichtpuntjes zijn vervaagd tot vreemd kronkelende lichtwolken die je doen denken aan de geest uit Aladins wonderlamp.
Zoals altijd bij de winterse confrontaties met de Alpensterren rest uiteindelijk slechts verbijstering over die ongelofelijke hoeveelheid hemellicht, even vanzelfsprekend als onbegrijpelijk. En ondergedompeld in dit overweldigende universum, besef je weer even hoe klein en onbeduidend en tijdelijk en onwetend je eigenlijk bent.
En je loopt nog wat verder, richting de skipistes even buiten het dorp, helemaal aan het uiteinde van dit afgelegen dal in Graubünden. Hier verstoren alleen nog een paar straatlantaarns in de verte het zicht op het oogverblindende hemellicht, dat majestueus wordt omlijst door de besneeuwde bergtoppen. En je kijkt achter de talloos veel miljoenen sterren boven je nog verder terug in de tijd en ruimte waar de lichtpuntjes zijn vervaagd tot vreemd kronkelende lichtwolken die je doen denken aan de geest uit Aladins wonderlamp.
Zoals altijd bij de winterse confrontaties met de Alpensterren rest uiteindelijk slechts verbijstering over die ongelofelijke hoeveelheid hemellicht, even vanzelfsprekend als onbegrijpelijk. En ondergedompeld in dit overweldigende universum, besef je weer even hoe klein en onbeduidend en tijdelijk en onwetend je eigenlijk bent.
Column DvhN (zeer verlaat): The Girls
Nee, ik ben dit jaar niet op Noorderslag geweest. Dat kwam zo: een week eerder was ik in Hoogeveen bij een concert van The Girls. Heel leuk bandje, hoor. Die jongens uit Meppel gaan het dit jaar maken. Luister maar eens naar hun liedjes op www.myspace.com/thegirlsnl. Maar ’levend’ klinkt de meeste popmuziek tegenwoordig vaak toch heel anders, helaas. Een enorme bak teringherrie was het in Het Podium, en een enorme bak teringherrie bleef het het hele concert. De geluidsman in Hoogeveen ging frontaal in de aanval op de verzamelde gehoororganen. Dat had hij blijkbaar al veel vaker gedaan, en met groot succes, want de meeste aanwezigen bleven gewoon zonder oordopjes vooraan vrolijk meedansen, terwijl ik af en toe de zaal moest onvluchten omdat de tsunami aan geluid onverdraaglijk werd.
Of het op Noorderslag beter was, weet ik dus niet. Ik zat zaterdagavond lui op de bank naar de tv-registratie te kijken. Niet dat ik daar nou erg vrolijk van werd (volgens de NOS draait Noorderslag blijkbaar volledig om de uitreiking van de Popprijs, wat eigenlijk een niet serieus te nemen bijnummertje is; dat de beste Nederlandse band aller tijden, Daryll-Ann, die prijs nooit heeft gewonnen, zegt voldoende – maar dit geheel terzijde), maar op de tv zit tenminste een volumeknop.
Er zat vandaag op kantoor wel iemand tegenover me met één nasuizend oor. Die was dus wel op Noorderslag geweest. En naast me zat een andere Oosterpoort-bezoeker die ook al klaagde over interne naherrie. Laat zo’n Wilders zich daar eens een keer druk om maken.
Of het op Noorderslag beter was, weet ik dus niet. Ik zat zaterdagavond lui op de bank naar de tv-registratie te kijken. Niet dat ik daar nou erg vrolijk van werd (volgens de NOS draait Noorderslag blijkbaar volledig om de uitreiking van de Popprijs, wat eigenlijk een niet serieus te nemen bijnummertje is; dat de beste Nederlandse band aller tijden, Daryll-Ann, die prijs nooit heeft gewonnen, zegt voldoende – maar dit geheel terzijde), maar op de tv zit tenminste een volumeknop.
Er zat vandaag op kantoor wel iemand tegenover me met één nasuizend oor. Die was dus wel op Noorderslag geweest. En naast me zat een andere Oosterpoort-bezoeker die ook al klaagde over interne naherrie. Laat zo’n Wilders zich daar eens een keer druk om maken.
28 december 2007
Column DvhN (verlaat): Grondwak
Nu dus echt veel te laat, want inmiddels hebben we al op natuurijs gestaan, maar ja, wat is nieuw? Grondwak derhalve:
"Het leven is er sinds afgelopen weekend een stuk mooier op geworden. Want of de vorst nu wel of niet doorzet, we kunnen eindelijk weer echt schaatsen. Zondagmiddag was ik op de vijf kilometer lange kunstijsbaan van Flevonice, bij Biddinghuizen. Het was prachtig, fantastisch, schitterend, heerlijk, geweldig en nog zo wat meer. Het vrije uitzicht over het polderland, de windmolens in de verte, de gure tegenwind, de eindeloze schaduwen van de schaatsers, het hobbelige werkijs – het waren oud-Hollandse taferelen die door het scherpe novemberzonnetje in een prachtig licht werden gezet. En toen de schemer naderde en het avondrood de hemel en de vlakte kleurde, was het aardse paradijs even heel nabij.
Godzijdank was er geen muziek langs het slingerende ’slootje’ van vijf meter breed, alleen het schrapen van ijzers, de wind om je oren en – later op de middag – in de verte het geluid van een verdwaalde Zamboni. Want al die oud-Hollandse sentimenten zijn leuk en aardig, maar een beetje innovatie van het schaatsplezier kan natuurlijk geen kwaad. Zo maakten we zondag ook kennis met het grondwak. Het was op een derde van de baan: een hoekje ijs, afgezet met oranje pilonnetjes, waar de ondergrond doorheen kwam.
Natuurlijk, niet alle vernieuwingen zijn even geslaagd: de lelijke buiskragen die de kunstmatige vorst voeden, schijnen nog te worden weggewerkt in riet en het is ook even wennen dat de weg annex skeelerbaan net zo hoog ligt als het ijs. Maar wat dondert het: eindelijk kun je weer ouderwets in je slag komen en volgt niet na elke 100 meter die vervloekte bocht naar links. Het schaatsen heeft in de Flevopolder het ritme van het leven hervonden."
"Het leven is er sinds afgelopen weekend een stuk mooier op geworden. Want of de vorst nu wel of niet doorzet, we kunnen eindelijk weer echt schaatsen. Zondagmiddag was ik op de vijf kilometer lange kunstijsbaan van Flevonice, bij Biddinghuizen. Het was prachtig, fantastisch, schitterend, heerlijk, geweldig en nog zo wat meer. Het vrije uitzicht over het polderland, de windmolens in de verte, de gure tegenwind, de eindeloze schaduwen van de schaatsers, het hobbelige werkijs – het waren oud-Hollandse taferelen die door het scherpe novemberzonnetje in een prachtig licht werden gezet. En toen de schemer naderde en het avondrood de hemel en de vlakte kleurde, was het aardse paradijs even heel nabij.
Godzijdank was er geen muziek langs het slingerende ’slootje’ van vijf meter breed, alleen het schrapen van ijzers, de wind om je oren en – later op de middag – in de verte het geluid van een verdwaalde Zamboni. Want al die oud-Hollandse sentimenten zijn leuk en aardig, maar een beetje innovatie van het schaatsplezier kan natuurlijk geen kwaad. Zo maakten we zondag ook kennis met het grondwak. Het was op een derde van de baan: een hoekje ijs, afgezet met oranje pilonnetjes, waar de ondergrond doorheen kwam.
Natuurlijk, niet alle vernieuwingen zijn even geslaagd: de lelijke buiskragen die de kunstmatige vorst voeden, schijnen nog te worden weggewerkt in riet en het is ook even wennen dat de weg annex skeelerbaan net zo hoog ligt als het ijs. Maar wat dondert het: eindelijk kun je weer ouderwets in je slag komen en volgt niet na elke 100 meter die vervloekte bocht naar links. Het schaatsen heeft in de Flevopolder het ritme van het leven hervonden."
08 december 2007
Column DvhN (vertraagd): Edwin
Edwin dus. Donderdag krijgt RTL-paragnoste Sonia Pereira de naam door van gene zijde in De Oosterpoort in Groningen en prompt vliegt zaterdagochtend een deel van bioscoop Images in de fik. Dat kan geen toeval zijn. Images- directeur Peter Bon geeft kraker Pino de schuld. Dankzij Sonia weten we wel beter: de brandstichter in ’t Zandt heeft zijn werkgebied uitgebreid. Al kan het natuurlijk ook zijn dat Pino eigenlijk Edwin heet en Images gebruikte als uitvalsbasis.
Ondertussen zitten alle Edwinnen uit ’t Zandt en wijde omgeving op hete kolen. En ook ver daarbuiten, overigens. RTV Noord-verslaggever Edwin Pasveer overweegt zijn baard te laten groeien uit angst voor herkenning en oud-voetballer Edwin Vurens wordt door diverse media al genoemd als hoofdverdachte. Ondertussen blijft Anneke Grönloh (u weet wel, zij van Brandend Zand) in alle toonaarden ontkennen dat ze een zoon heeft die Edwin heet, terwijl Edwin de Roy van Zuydewijn al een schadevergoeding heeft geëist van Sonia. In Manchester wordt Edwin van de Sar lastig gevallen door de paparazzi en paparazzo Edwin Smulders ervaart nu zelf aan den lijve hoe het is om te worden achtervolgd.
Ik denk eerlijk gezegd dat het allemaal op een interpretatiefoutje berust. Het kan namelijk ook zijn dat de brandstichter van ’t Zandt een spijkerbroek van het merk Edwin droeg. Want zo duidelijk zijn die boodschappen van gene zijde doorgaans niet. Dat verandert de zaak natuurlijk drastisch. Zelfs ík heb nog een Edwin-spijkerbroek in de kast liggen.
En dan mogen we God nog op onze bloten knieën danken dat Sonia Pereira niet de naam Mohammed doorkreeg.
Ondertussen zitten alle Edwinnen uit ’t Zandt en wijde omgeving op hete kolen. En ook ver daarbuiten, overigens. RTV Noord-verslaggever Edwin Pasveer overweegt zijn baard te laten groeien uit angst voor herkenning en oud-voetballer Edwin Vurens wordt door diverse media al genoemd als hoofdverdachte. Ondertussen blijft Anneke Grönloh (u weet wel, zij van Brandend Zand) in alle toonaarden ontkennen dat ze een zoon heeft die Edwin heet, terwijl Edwin de Roy van Zuydewijn al een schadevergoeding heeft geëist van Sonia. In Manchester wordt Edwin van de Sar lastig gevallen door de paparazzi en paparazzo Edwin Smulders ervaart nu zelf aan den lijve hoe het is om te worden achtervolgd.
Ik denk eerlijk gezegd dat het allemaal op een interpretatiefoutje berust. Het kan namelijk ook zijn dat de brandstichter van ’t Zandt een spijkerbroek van het merk Edwin droeg. Want zo duidelijk zijn die boodschappen van gene zijde doorgaans niet. Dat verandert de zaak natuurlijk drastisch. Zelfs ík heb nog een Edwin-spijkerbroek in de kast liggen.
En dan mogen we God nog op onze bloten knieën danken dat Sonia Pereira niet de naam Mohammed doorkreeg.
20 november 2007
Column DvhN: Great Lake Swimmers
En dan sta je daar weer, oog in oog met Tony Dekker. "I am part of a large family", zingt hij, terwijl zijn gezicht gevangen wordt in een lichtstraal, die de hoekige kaaklijn van extra reliëf voorziet. En je denkt niet meer, maar gaat op in die wonderschone falsetstem, breekbaar als het dunste glas. "I said my piece, I said peace", zingt de stem.
Even later merk je hoe stil het is om je heen. Alsof dit geen popconcert in Hedon is, maar een eredienst. Honderdvijftig toeschouwers die opgaan in de hypnotiserende altcountry van Great Lake Swimmers en vergeten er doorheen te praten. En ja, frontman Tony Dekker heeft wel wat van Jezus, met dat ingevallen, bebaarde gezicht. Dezelfde gepijnigde blik, dezelfde boodschap van liefde.
En je denkt terug aan de eerste keer dat je Tony Dekker zag, twee jaar geleden in een klein kroegje in Groningen. Onderweg van Parijs naar Denemarken, op zoek naar onderdak voor de nacht, gaf hij een concert. "Oh wake me please when this is over", zong hij en iedereen dronk en praatte er doorheen. De breekbare stem gebroken, totdat langzaam maar zeker iedereen toch zweeg. "Moving pictures, silent films."
En nu, in Hedon, staat hij daar weer, nog altijd onhandig bewegend, stuntelige danspasjes, onzeker, verlegen. Dezelfde muziek van eenvoud en simpele gebaren. En als hij zingt, denk je: ja, er zijn nog helden. En later, als je na anderhalf uur met je dierbaren Hedon verlaat, weet je weer even zeker dat God bestaat. "I never saw you, never heard you. But I knew that you were there. Everywhere I could feel you all around me."
Even later merk je hoe stil het is om je heen. Alsof dit geen popconcert in Hedon is, maar een eredienst. Honderdvijftig toeschouwers die opgaan in de hypnotiserende altcountry van Great Lake Swimmers en vergeten er doorheen te praten. En ja, frontman Tony Dekker heeft wel wat van Jezus, met dat ingevallen, bebaarde gezicht. Dezelfde gepijnigde blik, dezelfde boodschap van liefde.
En je denkt terug aan de eerste keer dat je Tony Dekker zag, twee jaar geleden in een klein kroegje in Groningen. Onderweg van Parijs naar Denemarken, op zoek naar onderdak voor de nacht, gaf hij een concert. "Oh wake me please when this is over", zong hij en iedereen dronk en praatte er doorheen. De breekbare stem gebroken, totdat langzaam maar zeker iedereen toch zweeg. "Moving pictures, silent films."
En nu, in Hedon, staat hij daar weer, nog altijd onhandig bewegend, stuntelige danspasjes, onzeker, verlegen. Dezelfde muziek van eenvoud en simpele gebaren. En als hij zingt, denk je: ja, er zijn nog helden. En later, als je na anderhalf uur met je dierbaren Hedon verlaat, weet je weer even zeker dat God bestaat. "I never saw you, never heard you. But I knew that you were there. Everywhere I could feel you all around me."
12 november 2007
Column DvhN: Post
Russische en Oekraïense vrouwen willen mij ontmoeten. Erwin de Vries geeft op 18 november een concert in De Oude Remise in Nieuweschans. Als ik toevallig een penisvergroting overweeg, dan moet ik dat niet doen: er zijn nu pillen voor, meldt Marinangeli Hong. Volgens collega Martin van der Kooij van de internetredactie moeten we op maandag wat meer berichten op de website zetten. Arthouse heeft een dvd uitgebracht van de opera Don Pasquale van Donizetti. Tamara Bowers heeft een legale versie van Adobe Encore DVD 2.0 voor me, voor slechts 49,95 dollar. Met Wondercum spuit je meer, harder en langer en wordt de smaak sterk verbeterd, zegt Brianne Jesenia. Christie’s veilt opnieuw 99 schilderijen van Toon Hermans. Within Temptation wint een World Music Award. Vriendin M. stuurt een foto van haarzelf met baby Liva op schoot. Misschien moet ik haar maar eens vragen of mijn penis haar poesje wel echt bevredigt, vraagt Wallart Lacy zich af. In het filmhuis van bioscoop Movie Unlimited in Meppel draait deze week Ten Canoes. De chef van de beeldredactie meldt dat we grote moeite hebben om dit jaar binnen het fotobudget te blijven. Jan Smit staat op nummer één in de Top 100. Volgens Wilma Mars loopt het storm bij de kaartverkoop voor het bluesfestival in Hoogeveen. In Haren gaat in januari de cursus Actief Muziekbeluisteren weer van start. Ze zal je de kleren van het lijf scheuren als je je pik vergroot, belooft Jonathanater Perino. Volgens de Nederlandse Vereniging van Journalisten keren we terug naar de tijden van de DDR.
Ziedaar, de oogst van een uurtje e-mail op de kunstredactie van deze krant. De bijbelse plagen vallen erbij in het niet.
Ziedaar, de oogst van een uurtje e-mail op de kunstredactie van deze krant. De bijbelse plagen vallen erbij in het niet.
26 oktober 2007
Column DvhN: Arnon en ik
Tot mijn grote spijt en ergernis word ik wel eens met 'Arnon' aangesproken. Dat komt doordat ik, net als Arnon Grunberg, een kop met warrige, donkerblonde krullen heb, een bril draag en van vergelijkbaar statuur ben. In de tijd dat Grunberg nog voornamelijk werd gezien als de auteur van het telefoonboek kon ik de grap nog wel verdragen. Maar nu Grunberg zich steeds meer als de nieuwe Mulisch gaat profileren, wordt het allemaal wat pijnlijk.
Ik houd niet van Grunberg. Ik heb twee keer geprobeerd een boek van hem te lezen en beide keren kwam ik niet verder dan bladzijde dertig. Het is niet slecht geschreven hoor, maar het bloedeloze geneuzel sprak me in het geheel niet aan: cynische mooischrijverij, stilistisch zo dood als een pier. Bijna net zo erg als het quasi- filosofische geouwehoer van De Neus, al zit daar tenminste nog leven in. Om Mulisch kan ik me kwaad maken, terwijl Grunbergs pseudo- intellectualistische gezever meer werk is voor opgetrokken schouders.
Maar goed, dit is natuurlijk slechts de bescheiden mening van uw columnist en die weet heel goed dat meningen over literatuur voor 90 procent een kwestie van smaak zijn. Het vervelende van schrijvers als Grunberg en Mulisch is echter dat ze zichzelf zo enorm goed vinden, dat ze hun eigen bagger als de maat der dingen hanteren. Zo meent Grunberg regelmatig zijn collegae over de hekel te moeten halen, zoals recentelijk weer A.F.Th. van der Heijden. Het is zielige aandachttrekkerij, waar Jan Wolkers (die merkwaardig genoeg wel van Grunberg hield) in zijn laatste dagen uitbundig om gelachen zal hebben.
Morgen toch maar weer eens naar de kapper.
Naschrift: Kijk, een mens kan dus van mening veranderen. Sterker nog: mensen (ik dus, in dit geval) moeten hun meningen niet zo snel en zeker niet zo onbehouwen de wereld in slingeren. Want sinds zijn doorgaans briljante Voetnoten in de Volkskrant verschijnen, vind ik Grunberg erg goed. Zijn boeken lees ik nog steeds niet, maar de manier waarop hij in luttele zinnen zijn (en vaak ook mijn) mening messcherp en zo nodig vilein weet te formuleren is verbijsterend knap. Ik houd nu dus wel van Grunberg.
Ik houd niet van Grunberg. Ik heb twee keer geprobeerd een boek van hem te lezen en beide keren kwam ik niet verder dan bladzijde dertig. Het is niet slecht geschreven hoor, maar het bloedeloze geneuzel sprak me in het geheel niet aan: cynische mooischrijverij, stilistisch zo dood als een pier. Bijna net zo erg als het quasi- filosofische geouwehoer van De Neus, al zit daar tenminste nog leven in. Om Mulisch kan ik me kwaad maken, terwijl Grunbergs pseudo- intellectualistische gezever meer werk is voor opgetrokken schouders.
Maar goed, dit is natuurlijk slechts de bescheiden mening van uw columnist en die weet heel goed dat meningen over literatuur voor 90 procent een kwestie van smaak zijn. Het vervelende van schrijvers als Grunberg en Mulisch is echter dat ze zichzelf zo enorm goed vinden, dat ze hun eigen bagger als de maat der dingen hanteren. Zo meent Grunberg regelmatig zijn collegae over de hekel te moeten halen, zoals recentelijk weer A.F.Th. van der Heijden. Het is zielige aandachttrekkerij, waar Jan Wolkers (die merkwaardig genoeg wel van Grunberg hield) in zijn laatste dagen uitbundig om gelachen zal hebben.
Morgen toch maar weer eens naar de kapper.
Naschrift: Kijk, een mens kan dus van mening veranderen. Sterker nog: mensen (ik dus, in dit geval) moeten hun meningen niet zo snel en zeker niet zo onbehouwen de wereld in slingeren. Want sinds zijn doorgaans briljante Voetnoten in de Volkskrant verschijnen, vind ik Grunberg erg goed. Zijn boeken lees ik nog steeds niet, maar de manier waarop hij in luttele zinnen zijn (en vaak ook mijn) mening messcherp en zo nodig vilein weet te formuleren is verbijsterend knap. Ik houd nu dus wel van Grunberg.
14 oktober 2007
Column DvhN: Oordopjes
Afgelopen zaterdag tijdens Take Root was het weer eens zover. Terwijl de anderen in de grote zaal van De Oosterpoort in Groningen zo te zien zorgeloos feest vierden, moest ik na nog geen dertig seconden de zaal uitvluchten. Het geluid bij het afsluitende concert van Southside Johnny was zo godsgruwelijk hard dat ik het fysiek niet kon verdragen. Het voelde letterlijk alsof mijn trommelvliezen begonnen in te scheuren.
Ik verbaas me wel vaker over het geluidsvolume bij popconcerten. Ik heb vorig jaar drie concerten van Johan, één van mijn favoriete bands, in het clubcircuit bijgewoond en drie keer was het niet om aan te horen: met een afgrijselijke orkaan van geluid werden alle prachtliedjes volledig overstuurd de zaal in geslingerd en vakkundig om zeep geholpen.
"Ja, hallo! Doe dan ook oordopjes in, sukkel", kreeg ik gisteren te horen, toen ik weer eens mijn beklag deed bij één van mijn collega's die ook op Take Root was. Nou nee dus. Je moet toch wel compleet van de pot gerukt zijn om serieus te overwegen oordopjes in te doen als je naar muziek wilt luisteren! Helaas wordt tegenwoordig door alle betrokken instanties het gebruik van oordopjes bij concerten aangeraden - het zoveelste bewijs van de debilisering van onze maatschappij. Want feitelijk is dat natuurlijk hetzelfde als in de bioscoop een film vertonen met het zaallicht nog aan en tegen klagers zeggen dat ze maar een zonnebril moeten opzetten als ze last hebben van al dat extra licht. Tip: je kunt ook gewoon het zaallicht uitdoen, oftewel: het geluid zachter zetten.
Noem me gerust een zeikerd; dat ben ik vast ook. Maar wel eentje zonder gehoorbeschadiging.
Ik verbaas me wel vaker over het geluidsvolume bij popconcerten. Ik heb vorig jaar drie concerten van Johan, één van mijn favoriete bands, in het clubcircuit bijgewoond en drie keer was het niet om aan te horen: met een afgrijselijke orkaan van geluid werden alle prachtliedjes volledig overstuurd de zaal in geslingerd en vakkundig om zeep geholpen.
"Ja, hallo! Doe dan ook oordopjes in, sukkel", kreeg ik gisteren te horen, toen ik weer eens mijn beklag deed bij één van mijn collega's die ook op Take Root was. Nou nee dus. Je moet toch wel compleet van de pot gerukt zijn om serieus te overwegen oordopjes in te doen als je naar muziek wilt luisteren! Helaas wordt tegenwoordig door alle betrokken instanties het gebruik van oordopjes bij concerten aangeraden - het zoveelste bewijs van de debilisering van onze maatschappij. Want feitelijk is dat natuurlijk hetzelfde als in de bioscoop een film vertonen met het zaallicht nog aan en tegen klagers zeggen dat ze maar een zonnebril moeten opzetten als ze last hebben van al dat extra licht. Tip: je kunt ook gewoon het zaallicht uitdoen, oftewel: het geluid zachter zetten.
Noem me gerust een zeikerd; dat ben ik vast ook. Maar wel eentje zonder gehoorbeschadiging.
Column DvhN (vertraagd): Referendum
Vandaag beslist de PvdA-fractie of ze een referendum wil over het gewijzigde verdrag voor de Europese Unie. Een advies van een niet-PdvA'er: Zeg in godsnaam nee! Ik beloof bij deze plechtig dat ik dan bij de eerstvolgende verkiezingen PvdA stem. En de laatste keer dat ik dát gedaan heb, was Joop den Uyl nog partijleider. Toen we in 2005 moesten stemmen over de Europese Grondwet heb ik blanco gestemd. Ondanks alle folders, discussies en aandacht in de media, had ik niet het idee dat ik genoeg kennis had om te bepalen of ik voor of tegen moest zijn. Maar mijn blanco-stem destijds was vooral een proteststem (zonder nut overigens: blanco- stemmen werden niet eens geregistreerd).
Veel politici doen de laatste jaren alsof referenda het summum van democratie zijn. Volslagen onzin. Een referendum is een zwaktebod van volksvertegenwoordigers die hun verantwoordelijkheid afschuiven. In een vertegenwoordigende democratie als de onze kies je eens in de zoveel tijd volksvertegenwoordigers. Die nemen de beslissingen en als je het niet met ze eens bent, stem je ze bij de volgende verkiezingen weg. Dat is de basis van onze staatsvorm, en die wordt door referenda uitgehold.
Het zal wel door de terreur van de opiniepeilingen komen dat er tegenwoordig zo snel om referenda wordt geroepen. Het schijnt dat 61 procent van Nederland een EU-referendum wil, dus dan moet dat er komen. Terwijl we eigenlijk de buffer tussen de doorgaans oerconservatief brallende vox populi en onze volksvertegenwoordigers (die ervoor betaald worden om met verstand van zaken te oordelen over dit soort kwesties) juist zouden moeten koesteren.
En wie toch al die referenda wil, kan altijd nog naar Zwitserland emigreren of D66 stemmen.
Veel politici doen de laatste jaren alsof referenda het summum van democratie zijn. Volslagen onzin. Een referendum is een zwaktebod van volksvertegenwoordigers die hun verantwoordelijkheid afschuiven. In een vertegenwoordigende democratie als de onze kies je eens in de zoveel tijd volksvertegenwoordigers. Die nemen de beslissingen en als je het niet met ze eens bent, stem je ze bij de volgende verkiezingen weg. Dat is de basis van onze staatsvorm, en die wordt door referenda uitgehold.
Het zal wel door de terreur van de opiniepeilingen komen dat er tegenwoordig zo snel om referenda wordt geroepen. Het schijnt dat 61 procent van Nederland een EU-referendum wil, dus dan moet dat er komen. Terwijl we eigenlijk de buffer tussen de doorgaans oerconservatief brallende vox populi en onze volksvertegenwoordigers (die ervoor betaald worden om met verstand van zaken te oordelen over dit soort kwesties) juist zouden moeten koesteren.
En wie toch al die referenda wil, kan altijd nog naar Zwitserland emigreren of D66 stemmen.
23 september 2007
Lang leve Mopperlog!
Lieve lezertjes! Ben ik mij daar helemaal vergeten de eerste verjaardag van dit blog te vieren. Afgelopen vrijdag was het zover, dit heuglijke feit. En dat op dezelfde dag dat Mopperjob zijn 42ste verjaardag vierde en zijn tiende (!) bezoeker mocht begroeten! Ja ja, ooit zal alles goed toch komen met deze, onze wereld. Nu nog eens een reactie posten op de prachtcolumns op mopperlog en Mopperjob is helemaal tevreden. Al realiseer ik me ook wel dat er weinig toe te voegen valt aan de briljante analyses van de condition humaine alhier, te mopperlog...
22 september 2007
Gouden oude mopper DvhN: Verjaardag
Van vier jaar geleden, maar helaas nog steeds actueel:
Afgelopen zondag was het weer zover, de jaarlijks terugkerende dag der gruwelen. Mijn 38ste verjaardag (Ja, ja: 42 inmiddels). Weer een jaar dichter bij de dood, waarmee ik dan ook van harte werd gefeliciteerd! Waanzin is het. Alsof ik blij ben dat de aftakeling toeslaat en het herstel na een potje voetballen steeds langer duurt. Dat je als kind graag een partijtje geeft, okee. Maar na het bereiken van de stemgerechtigde leeftijd zou een verjaardag een dag van rust, rouw en bezinning moeten zijn.
Ik begrijp ook niks van mensen die elk jaar weer uitgebreide feesten geven. Sinds vele jaren vier ik mijn verjaardag in beperkte kring. Vriendin (indien voorhanden), ouders, broer en zussen plus een enkele oom en tante. Geen vrienden. Die weten niet dat ik jarig ben of volstaan met een kaartje of sms'je. Dat ik het überhaupt nog vier, is alleen omdat mijn moeder het zo leuk vindt om op bezoek te komen.
Maar dan nog. Ook voor tien gasten moet je in de rij staan bij de bakker voor de verplichte taart. Daarna wacht de supermarkt voor toostjes, tapenade, kaas, chips en drank. Vervolgens door naar de visboer om daar weer tien minuten in de rij te staan voor een lading haring. En altijd nog een keer vloekend terug naar de supermarkt omdat je iets vergeten bent.
Vervolgens ben je een dag gasten aan het voederen, draait het espressoapparaat overuren (waarmee ook de dood van die prachtmachine met rasse schreden naderbij komt), vernielen neefjes en nichtjes onderdelen van het interieur en ben je na afloop gebroken.
Verjaardagen. Een grotere kwelling van geest en lichaam is nauwelijks denkbaar. Gelukkig is er nog de troost van marsepeingebak.
Afgelopen zondag was het weer zover, de jaarlijks terugkerende dag der gruwelen. Mijn 38ste verjaardag (Ja, ja: 42 inmiddels). Weer een jaar dichter bij de dood, waarmee ik dan ook van harte werd gefeliciteerd! Waanzin is het. Alsof ik blij ben dat de aftakeling toeslaat en het herstel na een potje voetballen steeds langer duurt. Dat je als kind graag een partijtje geeft, okee. Maar na het bereiken van de stemgerechtigde leeftijd zou een verjaardag een dag van rust, rouw en bezinning moeten zijn.
Ik begrijp ook niks van mensen die elk jaar weer uitgebreide feesten geven. Sinds vele jaren vier ik mijn verjaardag in beperkte kring. Vriendin (indien voorhanden), ouders, broer en zussen plus een enkele oom en tante. Geen vrienden. Die weten niet dat ik jarig ben of volstaan met een kaartje of sms'je. Dat ik het überhaupt nog vier, is alleen omdat mijn moeder het zo leuk vindt om op bezoek te komen.
Maar dan nog. Ook voor tien gasten moet je in de rij staan bij de bakker voor de verplichte taart. Daarna wacht de supermarkt voor toostjes, tapenade, kaas, chips en drank. Vervolgens door naar de visboer om daar weer tien minuten in de rij te staan voor een lading haring. En altijd nog een keer vloekend terug naar de supermarkt omdat je iets vergeten bent.
Vervolgens ben je een dag gasten aan het voederen, draait het espressoapparaat overuren (waarmee ook de dood van die prachtmachine met rasse schreden naderbij komt), vernielen neefjes en nichtjes onderdelen van het interieur en ben je na afloop gebroken.
Verjaardagen. Een grotere kwelling van geest en lichaam is nauwelijks denkbaar. Gelukkig is er nog de troost van marsepeingebak.
12 september 2007
Gouden oude mopper DvhN: Hinderlijke onderbreking
Nou vooruit dan, op veler verzoek (het regent werkelijk reacties alhier te mopperlog) een toegift van vijf jaar geleden (9 sept 2002). Zoveel is er dus niet veranderd, de laatste vijf jaar.
Verbijsterend eigenlijk. Edgar Davids scoort 1-0 voor Nederland en het doet me helemaal niks. Ik zit voor de tv met voetbalvrienden van Gronitas zaterdag 3 en kijk naar Nederland tegen Wit-Rusland. Het enige waar ik me echt druk over kan maken, zijn mijn kansen bij Kolonisten van Catan. Even voor half negen stond ik op het punt een beslissende slag te slaan in dit prachtspel.
Oranje als hinderlijke onderbreking van een spelletje. Ben ík nou zo diep gezonken? Ik betrap me er zelfs op dat ik stiekem hoop dat Nederland verliest. De Oranje- moeheid, wanneer stak het voor het eerst de kop op? Ik weet het niet meer, maar het heeft alles te maken met een almaar toenemende ergernis over de voetballers van Oranje. Ik vind het erg moeilijk om enthousiast te worden voor een team dat geacht wordt ook mij te vertegenwoordigen, en waar mensen als Edgar Davids en Patrick Kluivert in voetballen. Mishandeling, verkrachting, dood door schuld, denk ik dan automatisch, ook al is het niet allemaal bewezen.
En dan die gezichtsuitdrukkingen. De grenzeloze arrogantie die zelfs zo'n Jaap Stam en Edwin van der Sar tegenwoordig uitstralen. Ik word er kotsmisselijk van. Natuurlijk, als ik zo veel geld zou verdienen en de status van halfgod zou hebben, zou ik me ongetwijfeld ook raar gaan gedragen. Maar daar gaat het dus niet om. Oranje is van óns, en daar hebben die voetballers zich maar naar te gedragen. Ruud van Nistelrooij, de broertjes De Boer en Pierre van Hooijdonk, het zijn zo'n beetje de enige spelers die me nog sympathiek zijn. Maar ja, Van Nistelrooij bakt er niks van, Pierre zit op de bank en Ronald de Boer is niet eens geselecteerd.
Oké, als Kluivert over twee jaar het winnende doelpunt scoort in de EK-finale zal ik weer het hardst juichen van iedereen. En natuurlijk zal ik dan bij hoog en bij laag ontkennen dat ik ooit dit stukje geschreven heb.
Verbijsterend eigenlijk. Edgar Davids scoort 1-0 voor Nederland en het doet me helemaal niks. Ik zit voor de tv met voetbalvrienden van Gronitas zaterdag 3 en kijk naar Nederland tegen Wit-Rusland. Het enige waar ik me echt druk over kan maken, zijn mijn kansen bij Kolonisten van Catan. Even voor half negen stond ik op het punt een beslissende slag te slaan in dit prachtspel.
Oranje als hinderlijke onderbreking van een spelletje. Ben ík nou zo diep gezonken? Ik betrap me er zelfs op dat ik stiekem hoop dat Nederland verliest. De Oranje- moeheid, wanneer stak het voor het eerst de kop op? Ik weet het niet meer, maar het heeft alles te maken met een almaar toenemende ergernis over de voetballers van Oranje. Ik vind het erg moeilijk om enthousiast te worden voor een team dat geacht wordt ook mij te vertegenwoordigen, en waar mensen als Edgar Davids en Patrick Kluivert in voetballen. Mishandeling, verkrachting, dood door schuld, denk ik dan automatisch, ook al is het niet allemaal bewezen.
En dan die gezichtsuitdrukkingen. De grenzeloze arrogantie die zelfs zo'n Jaap Stam en Edwin van der Sar tegenwoordig uitstralen. Ik word er kotsmisselijk van. Natuurlijk, als ik zo veel geld zou verdienen en de status van halfgod zou hebben, zou ik me ongetwijfeld ook raar gaan gedragen. Maar daar gaat het dus niet om. Oranje is van óns, en daar hebben die voetballers zich maar naar te gedragen. Ruud van Nistelrooij, de broertjes De Boer en Pierre van Hooijdonk, het zijn zo'n beetje de enige spelers die me nog sympathiek zijn. Maar ja, Van Nistelrooij bakt er niks van, Pierre zit op de bank en Ronald de Boer is niet eens geselecteerd.
Oké, als Kluivert over twee jaar het winnende doelpunt scoort in de EK-finale zal ik weer het hardst juichen van iedereen. En natuurlijk zal ik dan bij hoog en bij laag ontkennen dat ik ooit dit stukje geschreven heb.
Column DvhN: Leuk voetbal
Alweer een verloren avond, was de overheersende gedachte in onze huiskamer na negentig minuten verveling bij Nederland - Bulgarije. Mijn vriendin M. was zaterdagavond weer eens de meest verstandige geweest. Na vijf minuten voetbal had ze het wel gezien en nam ze Harry Potter ter hand. Wat later verdween ze naar de achterkamer om op de sofa in slaap te vallen op het gepruttel van tv-commentator Leo Oldenburger, dat al even saai en nietszeggend was als het gedoe op het veld.
Van ons had M. verder geen last, want wij waren door het geploeter in de Arena al snel zo murw geslagen dat zelfs het doelpunt van Sneijder nauwelijks nog enige opwinding veroorzaakte. "Nou, die zit er in", constateerde mijn zwager B. nog wel. Mijn zus D. was net even naar de keuken gegaan om een espressootje te maken. "Het is 1-0", zeiden we toen ze weer terugkwam. "Ah", zei D., "mooi zo." En we staarden maar weer naar het tv- scherm, waarop de spelers van Oranje opgefokt heen en weer draafden, grossierend in balverlies en tot niets leidende aanvallen. "Hoe is het toch mogelijk dat voetbal zo populair is", vroeg B. zich af.
Maar natuurlijk hadden we het weer eens verkeerd gezien. "Het is positief dat we nu met zijn allen een mooie avond hebben beleefd", verklaarde Ruud van Nistelrooij na afloop. Dat was, als we het ons goed herinnerden, de speler die achttien keer de bal terug of opzij had getikt en één keertje richting doel had geschopt. En de bondscoach, die elke keer weer een nieuwe opstelling poogt te verzinnen en hard op weg is om meer (ex-)Ajacieden op te stellen dan er ooit bij Ajax zelf gespeeld hebben, had ook al genoten van leuk voetbal.
Ach ja. Als je iets maar hard en vaak genoeg roept dan wordt het vanzelf waar.
Van ons had M. verder geen last, want wij waren door het geploeter in de Arena al snel zo murw geslagen dat zelfs het doelpunt van Sneijder nauwelijks nog enige opwinding veroorzaakte. "Nou, die zit er in", constateerde mijn zwager B. nog wel. Mijn zus D. was net even naar de keuken gegaan om een espressootje te maken. "Het is 1-0", zeiden we toen ze weer terugkwam. "Ah", zei D., "mooi zo." En we staarden maar weer naar het tv- scherm, waarop de spelers van Oranje opgefokt heen en weer draafden, grossierend in balverlies en tot niets leidende aanvallen. "Hoe is het toch mogelijk dat voetbal zo populair is", vroeg B. zich af.
Maar natuurlijk hadden we het weer eens verkeerd gezien. "Het is positief dat we nu met zijn allen een mooie avond hebben beleefd", verklaarde Ruud van Nistelrooij na afloop. Dat was, als we het ons goed herinnerden, de speler die achttien keer de bal terug of opzij had getikt en één keertje richting doel had geschopt. En de bondscoach, die elke keer weer een nieuwe opstelling poogt te verzinnen en hard op weg is om meer (ex-)Ajacieden op te stellen dan er ooit bij Ajax zelf gespeeld hebben, had ook al genoten van leuk voetbal.
Ach ja. Als je iets maar hard en vaak genoeg roept dan wordt het vanzelf waar.
05 september 2007
Column DvhN (vertraagd): Galgenaas!
Het roepen van 'homo!' naar een politieagent mag niet. Althans, niet in Meppel en, zo vermoed ik, ook niet in de rest van Drenthe. Een agent voor homo uitmaken is namelijk beledigend, zo oordeelde politierechter J. M. M. van Woensel vrijdag. Als ik de rechter goed heb begrepen, is dat zo omdat de agenten het zelf beledigend vonden.
In De Bosch mag je wel 'homo!' roepen naar oom agent, bleek eerder vorige week. De rechter aldaar oordeelde dat de term homo op zich niet beledigend was. Maar, zo voegde de rechter er aan toe, als er 'vieze homo!' of 'vuile homo!' geroepen wordt dan mag de knoet erover.
Merkwaardig. Als ik 'hetero!' of 'vuile hetero!' zou roepen naar een agent, denk ik niet dat veel van onze geüniformeerde vrienden zich er druk om zouden maken (homo's uitgezonderd, wellicht). En wat nu als ik 'wafelijzer!', 'anakoloet!', 'vriendelijke vriend!' of 'onderwateradmiraal!' zou roepen? Je zult maar een agent treffen die het als beledigend ervaart, dan ben je met J. M. M. van Woensel dus in de aap gelogeerd (overdrachtelijk gesproken natuurlijk, edelachtbare).
Anders wordt het natuurlijk als we de wat sterkere varianten van het kapitein Haddock-repertoire in de strijd gaan werpen, zoals 'stuk ectoplasma!', 'Basji-bozoek!', 'schildvleugelig insect!', 'in egelvet gebraden kolokwint!', 'Patagonische zoeloe!', 'gepaneerde mestbol!' of 'galgenaas!'; maar dit terzijde.
Waar het om gaat, is natuurlijk dat agenten de aanroeping 'homo!' blijkbaar zó beledigend vinden dat ze je ervoor voor de rechter slepen. Ik zou zeggen: Gewoon lachen en 'homo!' terug roepen. Als het tuig zich dan beledigd voelt en agressief wordt, heb je als agent écht een reden om in te grijpen.
Maar ja. De grote kraakvis mag me kraken als het ooit zover komt. Verroeste kaapstanders!
In De Bosch mag je wel 'homo!' roepen naar oom agent, bleek eerder vorige week. De rechter aldaar oordeelde dat de term homo op zich niet beledigend was. Maar, zo voegde de rechter er aan toe, als er 'vieze homo!' of 'vuile homo!' geroepen wordt dan mag de knoet erover.
Merkwaardig. Als ik 'hetero!' of 'vuile hetero!' zou roepen naar een agent, denk ik niet dat veel van onze geüniformeerde vrienden zich er druk om zouden maken (homo's uitgezonderd, wellicht). En wat nu als ik 'wafelijzer!', 'anakoloet!', 'vriendelijke vriend!' of 'onderwateradmiraal!' zou roepen? Je zult maar een agent treffen die het als beledigend ervaart, dan ben je met J. M. M. van Woensel dus in de aap gelogeerd (overdrachtelijk gesproken natuurlijk, edelachtbare).
Anders wordt het natuurlijk als we de wat sterkere varianten van het kapitein Haddock-repertoire in de strijd gaan werpen, zoals 'stuk ectoplasma!', 'Basji-bozoek!', 'schildvleugelig insect!', 'in egelvet gebraden kolokwint!', 'Patagonische zoeloe!', 'gepaneerde mestbol!' of 'galgenaas!'; maar dit terzijde.
Waar het om gaat, is natuurlijk dat agenten de aanroeping 'homo!' blijkbaar zó beledigend vinden dat ze je ervoor voor de rechter slepen. Ik zou zeggen: Gewoon lachen en 'homo!' terug roepen. Als het tuig zich dan beledigd voelt en agressief wordt, heb je als agent écht een reden om in te grijpen.
Maar ja. De grote kraakvis mag me kraken als het ooit zover komt. Verroeste kaapstanders!
21 augustus 2007
Column DvhN: Hakklakken
'Poker lost wereldproblemen op', stond gisteren in deze krant. Onder meer jeugdcriminaliteit en diplomatieke crises verdwijnen als we allemaal gaan pokeren, lichtte professor Charles Nesson van Harvard University zijn nieuw verworven inzichten toe. Nesson gaat zich, nu hij het licht gezien heeft, toeleggen op pokerlessen.
Allemaal leuk en aardig, maar persoonlijk zie ik meer in hakklakken. Maak een sprongetje in de lucht, klak uw hakken tegen elkaar en u zult zien dat alle zorgen en problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Terwijl poker vooral een zittende aangelegenheid is en ook nog de nodige stress over winst en verlies oplevert (om over geldproblemen nog maar te zwijgen), is bij hakklakken onvoorwaardelijk geluk verzekerd. Allereerst zorgt hakklakken voor gezonde lichaamsbeweging. Vijfhonderd klakjes per dag is in principe al genoeg voor een verlenging van de levensverwachting met minstens drie jaar, maar nog veel beter is het om de ganse dag hakklakkend door het leven te gaan. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat een hakklak met linkse uitzwaai gevolgd dient te worden door een klak met uitzwaai naar de rechterkant. Bij eenzijdige hakklakkerij bestaat namelijk een kleine kans op ontsporing.
Belangrijker is echter dat hakklakken de mensheid behoedt voor vele, zo niet alle misstappen. Er is nog nooit al hakklakkend iemand vermoord of verkracht. Ongezonde gewoontes als te veel eten en roken worden ernstig bemoeilijkt en er is geen enkel voorbeeld bekend van crises die veroorzaakt zijn door hakklakkende regeringsleiders of terroristen. Bovendien worden voetbal en andere sporten al hakklakkend volstrekt zinloze bezigheden, zodat we het vele geld dat in de sportwereld omgaat voor nuttige zaken kunnen aanwenden.
Allemaal leuk en aardig, maar persoonlijk zie ik meer in hakklakken. Maak een sprongetje in de lucht, klak uw hakken tegen elkaar en u zult zien dat alle zorgen en problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Terwijl poker vooral een zittende aangelegenheid is en ook nog de nodige stress over winst en verlies oplevert (om over geldproblemen nog maar te zwijgen), is bij hakklakken onvoorwaardelijk geluk verzekerd. Allereerst zorgt hakklakken voor gezonde lichaamsbeweging. Vijfhonderd klakjes per dag is in principe al genoeg voor een verlenging van de levensverwachting met minstens drie jaar, maar nog veel beter is het om de ganse dag hakklakkend door het leven te gaan. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat een hakklak met linkse uitzwaai gevolgd dient te worden door een klak met uitzwaai naar de rechterkant. Bij eenzijdige hakklakkerij bestaat namelijk een kleine kans op ontsporing.
Belangrijker is echter dat hakklakken de mensheid behoedt voor vele, zo niet alle misstappen. Er is nog nooit al hakklakkend iemand vermoord of verkracht. Ongezonde gewoontes als te veel eten en roken worden ernstig bemoeilijkt en er is geen enkel voorbeeld bekend van crises die veroorzaakt zijn door hakklakkende regeringsleiders of terroristen. Bovendien worden voetbal en andere sporten al hakklakkend volstrekt zinloze bezigheden, zodat we het vele geld dat in de sportwereld omgaat voor nuttige zaken kunnen aanwenden.
16 augustus 2007
Gouden oude mopper DvhN: Twee pilsjes en een tosti
Voetbalschoenen aantrekken en veters strikken: 65 euro. Potje pissen tijdens de training: 190 euro. Grapje vertellen aan teamgenoot Mario Melchiot: 80 euro. Grapje uitleggen: 65 euro. Rondje inlopen om trainingsveld: 270 euro. Uurtje slapen in de bus op weg naar tegenstander: 5700 euro.
Arjen Robben gaat bij Chelsea 95 euro per minuut verdienen, rekende deze krant vorige week voor. En dan zijn de winstpremies en reclamecontracten nog niet meegerekend. Zaterdag konden we lezen waar hij dat geld aan kan uitgeven. Als het zo ver komt, want volgens mij wordt arme Arjen schreeuwend gek als hij nog eens goed gaat nadenken over zijn salaris.
Ik heb het eens omgerekend. Met deze column ben ik al gauw een uurtje of drie bezig. Dat zou betekenen dat ik met Robbens salaris 17.100 euro voor dit stukje zou krijgen. Per woord zou dat neerkomen op 70 euro. Dat tikt lekker weg, kan ik u verzekeren (zo: weer 560 euro rijker! (en weer 350 erbij!! (en nog eens 280!!!))). Helaas. In werkelijkheid krijg ik voor dit stukje van mijn baas slechts 29 eurocent per woord.
Maar ach, dan is die vorige zin toch al weer goed voor twee pilsjes (en met deze erbij kan ik ook een tosti bestellen). Nu we toch bezig zijn: hopsakee! - alweer een pintje verdiend! En schenk nóg maar een keertje in, oberrrrtje! Ik wens Arjen Robben veel sterkte met zijn nieuwe baan.
En mag deze column volgende keer misschien wat langer zijn?
Arjen Robben gaat bij Chelsea 95 euro per minuut verdienen, rekende deze krant vorige week voor. En dan zijn de winstpremies en reclamecontracten nog niet meegerekend. Zaterdag konden we lezen waar hij dat geld aan kan uitgeven. Als het zo ver komt, want volgens mij wordt arme Arjen schreeuwend gek als hij nog eens goed gaat nadenken over zijn salaris.
Ik heb het eens omgerekend. Met deze column ben ik al gauw een uurtje of drie bezig. Dat zou betekenen dat ik met Robbens salaris 17.100 euro voor dit stukje zou krijgen. Per woord zou dat neerkomen op 70 euro. Dat tikt lekker weg, kan ik u verzekeren (zo: weer 560 euro rijker! (en weer 350 erbij!! (en nog eens 280!!!))). Helaas. In werkelijkheid krijg ik voor dit stukje van mijn baas slechts 29 eurocent per woord.
Maar ach, dan is die vorige zin toch al weer goed voor twee pilsjes (en met deze erbij kan ik ook een tosti bestellen). Nu we toch bezig zijn: hopsakee! - alweer een pintje verdiend! En schenk nóg maar een keertje in, oberrrrtje! Ik wens Arjen Robben veel sterkte met zijn nieuwe baan.
En mag deze column volgende keer misschien wat langer zijn?
NIEUW! Gouden oude moppers
Om toch wat vaker te posten op dit log, heb ik een nieuwe rubriek in het leven geroepen. De 'gouden oude mopper'. Deze zal oude columns uit het onvolprezen Dagblad van het Noorden gaan bevatten van mijn hand. Natuurlijk moet er wel een actuele aanleiding zijn, maar die is gelukkig altijd wel te verzinnen. Als eersteling een column uit maart 2004, toen Arjen Robben net getekend had bij Chelsea waar hij een astronomisch bedrag ging verdienen. Zeer actueel natuurlijk, nu de de Wesley's en Roystons van deze wereld opeens ook grootverdieners zijn geworden.
Column DvhN: Geloofsafval in Kampen
Zondagmiddag zat ik samen met mijn vriendin M. heerlijk in het zonnetje op een terras in Kampen. We hadden er net vijftig kilometer op de racefiets opzitten en een uitsmijter glijdt dan lekker naar binnen. "Nou, zo streng in de leer zijn ze hier niet allemaal", merkte ik op. Want het terras zat overvol. En dat in de stad waar een leerling door een school is geweigerd omdat zijn ouders ChristenUnie stemmen in plaats van SGP. Ook bij de buren was volop klandizie: goddeloos wellicht, maar zo op het eerste oog zeer tevreden.
Wilders mag zich dan druk maken om de koran, met de bijbel in de hand kunnen ze er op sommige plekken in Nederland ook nog wat van. Mijn vriendin M. had vorige week als presentator van de lokale radio in de regio Kampen de moeder van de geweigerde leerling in de uitzending. Wat bleek? De combinatie van CU, televisiekijken, een broekendragende moeder en een andere versie van de bijbel dan de Statenvertaling is in de ogen van de zwartgekousde scherpslijpers van het plaatselijke Hoornbeeck College een recept voor geloofsafval.
Maar goed, Kampen herbergt dus nog wat vrijdenkers. Die zagen we niet in Genemuiden, waar we eerder die middag doorheen fietsten. De bevolking spoedde zich daar net ter kerke. Te voet uiteraard; mannen in het zwart, vrouwen en meisjes met hoedjes op en deels in klederdracht. "Het is hier net de jaren vijftig", vond M. die zich wat ongemakkelijk begon te voelen in haar fietskleren. Omdat we de weg naar Kampen niet precies wisten, klampte M. een christenvrouw aan: "Mevrouw, mag ik u wat vragen?" Nou nee dus. De kerkgangers deden alsof we niet bestonden. De christelijke naastenliefde is in Genemuiden des zondags niet van toepassing op passerende fietsers.
"Onze Geert heeft zijn intolerantie en doorgedraaide xenofobie niet van vreemden", merkte ik pissig op. "Amen", zei M. en op goed geluk vluchtten we de polder in.
Wilders mag zich dan druk maken om de koran, met de bijbel in de hand kunnen ze er op sommige plekken in Nederland ook nog wat van. Mijn vriendin M. had vorige week als presentator van de lokale radio in de regio Kampen de moeder van de geweigerde leerling in de uitzending. Wat bleek? De combinatie van CU, televisiekijken, een broekendragende moeder en een andere versie van de bijbel dan de Statenvertaling is in de ogen van de zwartgekousde scherpslijpers van het plaatselijke Hoornbeeck College een recept voor geloofsafval.
Maar goed, Kampen herbergt dus nog wat vrijdenkers. Die zagen we niet in Genemuiden, waar we eerder die middag doorheen fietsten. De bevolking spoedde zich daar net ter kerke. Te voet uiteraard; mannen in het zwart, vrouwen en meisjes met hoedjes op en deels in klederdracht. "Het is hier net de jaren vijftig", vond M. die zich wat ongemakkelijk begon te voelen in haar fietskleren. Omdat we de weg naar Kampen niet precies wisten, klampte M. een christenvrouw aan: "Mevrouw, mag ik u wat vragen?" Nou nee dus. De kerkgangers deden alsof we niet bestonden. De christelijke naastenliefde is in Genemuiden des zondags niet van toepassing op passerende fietsers.
"Onze Geert heeft zijn intolerantie en doorgedraaide xenofobie niet van vreemden", merkte ik pissig op. "Amen", zei M. en op goed geluk vluchtten we de polder in.
08 augustus 2007
Column DvhN: He's en ho's
Ben ik er trots op dat ik hetero ben? Nou nee, niet speciaal. Het is zo en niet anders, dat wil zeggen: bi dan wel ho. Een heleboel homo's zijn er blijkbaar wel trots op dat ze van de eigen kunne houden. Anders doe je immers niet mee met die Gay Pride (want pride = trots). Of was het de trots van de homobeweging die zaterdag door de grachten van Amsterdam paradeerde? Ik hoop het niet.
Ik was zaterdag toevallig in Amsterdam. Aan het eind van de middag stond ik met twee he-vrienden op een brug over de Amstel toe te kijken. Wij zagen veel boten met schaars geklede, lekkere wijven (zo zeg je dat als rechtgeaarde he) waar zo op het eerste oog weinig ho-achtigs (dat wil zeggen: lesbo's) aan te ontdekken was. Het leek erop alsof de he's de parade hadden overgenomen. Naast ons op de brug stonden ook opvallend veel he-stelletjes en -families. En maar foto's maken van elkaar, met op de achtergrond de bootjes met schattige, dansende ho- (en dus he-)aapjes. 't Was net Artis maar dan in het wild. Gelukkig schoof er op een gegeven moment een vervaarlijk ogend nichtenstel op de brug voorbij, gehuld in Schotse leren rokken, met tepelpiercings, een aantal klemmen van 't één of 't ander, tattoes op de kale schedels en een in zwart leer gehulde middelvinger.
Het is gewoon carnaval, bedacht ik me, toen we ons richting de ArenA begaven voor Ajax-Arsenal. Eén dag per jaar doen we zuipend, joho-end en dansend net of ze (de ho's dus) erbij horen, zodat we ze daarna weer kunnen negeren. Maar toen later op de avond de bondscoach naast ons op de tribune plaatsnam, dwaalden de gedachten toch weer af naar de Amsterdamse grachten. En wat als zo'n Van Persie nu eens... Dat zou nou écht helpen.
Maar hé, 't is voetbal hè.
Ik was zaterdag toevallig in Amsterdam. Aan het eind van de middag stond ik met twee he-vrienden op een brug over de Amstel toe te kijken. Wij zagen veel boten met schaars geklede, lekkere wijven (zo zeg je dat als rechtgeaarde he) waar zo op het eerste oog weinig ho-achtigs (dat wil zeggen: lesbo's) aan te ontdekken was. Het leek erop alsof de he's de parade hadden overgenomen. Naast ons op de brug stonden ook opvallend veel he-stelletjes en -families. En maar foto's maken van elkaar, met op de achtergrond de bootjes met schattige, dansende ho- (en dus he-)aapjes. 't Was net Artis maar dan in het wild. Gelukkig schoof er op een gegeven moment een vervaarlijk ogend nichtenstel op de brug voorbij, gehuld in Schotse leren rokken, met tepelpiercings, een aantal klemmen van 't één of 't ander, tattoes op de kale schedels en een in zwart leer gehulde middelvinger.
Het is gewoon carnaval, bedacht ik me, toen we ons richting de ArenA begaven voor Ajax-Arsenal. Eén dag per jaar doen we zuipend, joho-end en dansend net of ze (de ho's dus) erbij horen, zodat we ze daarna weer kunnen negeren. Maar toen later op de avond de bondscoach naast ons op de tribune plaatsnam, dwaalden de gedachten toch weer af naar de Amsterdamse grachten. En wat als zo'n Van Persie nu eens... Dat zou nou écht helpen.
Maar hé, 't is voetbal hè.
25 juli 2007
Column DvhN: Marokko
Wij bezochten steden als Marrakech, Casablanca, Rabat en Fes; wij zagen de cederbossen en de canyons van de Midden Atlas, dalen vol oleanders in de Hoge Atlas en de onbeschrijflijk ruige en bizarre berglandschappen van de Anti Atlas; wij reden door dorre steenwoestijnen met cobra's en schorpioenen en ervoeren de verschroeiende hitte van de sirocco in Erfoud en Zagora. Natuurlijk ontmoetten we overal ook veel Marokkanen. Nou ja, Marokkaanse mannen dan vooral, want de vrouwen hielden zich afzijdig. In onze reisgids hadden wij gelezen dat onze Marokkaanse medeman buitengewoon vriendelijk en gastvrij is. Dat klopt, maar dat die vriendelijkheid vier van de vijf keer gepaard gaat met op handel en geld gerichte opdringerigheid was de gids vergeten te melden. Wij waanden ons drie weken lang Europese melkkoeien, waar met veel geglimlach, gekleef, gezeur en oplichterij zoveel mogelijk geld uit geperst moest worden. Afijn, het zullen de cultuurverschillen wel zijn. Over die verschillen valt overigens ook nog wel wat positiefs te melden. De Marokkaanse man heeft des zomers een zeer aangenaam levensritme. Terwijl de vrouwen rustig doorwerken in de hitte, zitten de meeste mannen de hele dag in de schaduw om aan het eind van de middag massaal op het terras plaats te nemen om te kletsen en bij te komen van weer een dag niks doen. Waar is het bij ons verkeerd gegaan? |
12 juni 2007
Zo
Zo. Nu geen gezeik meer over dat ik nooit wat zou posten, ja!? Het is net als met het klimaat: ik post schoksgewijs.
Column DvhN: Rookverbod
Het is natuurlijk ook volstrekt belachelijk en zeer betreurenswaardig, dat rookverbod. Nooit meer wakker worden van de stank van stinkende kleren na een avondje stappen. Geen doorwaakte nachten meer vanwege de onstuitbare hoestbuien, de gratis toegift bij het meeroken in de kroeg. En wat te denken van de katers! Mede niet-rokers zullen kunnen beamen dat die een stuk intenser zijn door de toegevoegde waarde van verbrande tabak. Vooral de combinatie van een flinke lading herfstbokjes met van die naar vanille geurende aromasigaartjes is altijd goed voor een onwaarschijnlijk knallende kick waar eigenlijk geen pilletje tegenop kan. Altijd al benieuwd geweest welk stofje daar precies nu verantwoordelijk voor is. Maar goed, dat zal nu wel niet meer onderzocht worden. Ook de wetenschap krijgt harde klappen door dat onzalige verbod.
Het is allemaal de schuld van de anti-rookmaffia en die gezondheidsfreaks. En dat terwijl onze rokende medemens toch een toonbeeld van tolerantie is. Nooit te beroerd om je ook een trekje aan te bieden of zelfs een hele sigaret! En ook als je daar nors voor bedankt, word je toch altijd nog ruimhartig getrakteerd op die gracieus kringelende rookkolommen die het reukorgaan kietelen als de geur van natte straten na een zomerbui. Heb je eens een onsmakelijk gerecht in een chique restaurant? Niet getreurd! Er is altijd wel zo'n sympathieke pafkees die je smaakpapillen verdooft met wat rookwolkjes. En dat gewoon gratis en zonder dat je erom hoeft te vragen, en - zeker niet onbelangrijk - ongeacht ras, geloof of geaardheid van de meeroker!
Waar vind je nog zulke onbaatzuchtige naastenliefde als bij de tevreden roker?!
Het is allemaal de schuld van de anti-rookmaffia en die gezondheidsfreaks. En dat terwijl onze rokende medemens toch een toonbeeld van tolerantie is. Nooit te beroerd om je ook een trekje aan te bieden of zelfs een hele sigaret! En ook als je daar nors voor bedankt, word je toch altijd nog ruimhartig getrakteerd op die gracieus kringelende rookkolommen die het reukorgaan kietelen als de geur van natte straten na een zomerbui. Heb je eens een onsmakelijk gerecht in een chique restaurant? Niet getreurd! Er is altijd wel zo'n sympathieke pafkees die je smaakpapillen verdooft met wat rookwolkjes. En dat gewoon gratis en zonder dat je erom hoeft te vragen, en - zeker niet onbelangrijk - ongeacht ras, geloof of geaardheid van de meeroker!
Waar vind je nog zulke onbaatzuchtige naastenliefde als bij de tevreden roker?!
Column DvhN: Bekentenis
Ja, ik ook. Als ik terugdenk aan al dat afschuwelijke bedrog overvalt me een diep gevoel van schaamte. Het spijt me zo. Ik voel tranen opkomen. Het begon op een zaterdagmiddag in april 1996. Met VVK zaterdag 4 voetbalde ik tegen Potetos 2. De strijd om de vierde plek in de reserve zesde klasse P was meedogenloos. En ik stond vol doping in het veld: mijn alcoholpromillage zal hoger dan twee zijn geweest na een nacht stevig doorhalen. We wonnen dik en ik scoorde twee keer.
Toen ik bij deze krant kwam werken, ging het van kwaad tot erger. Ik schat dat bijna tien procent van mijn stukjes met behulp van stimulerende middelen tot stand is gekomen. En waar ik me nog het meest voor schaam: dat ik elke twee weken op deze plek mag schrijven, is een direct gevolg van alcoholslikken. Ik schreef destijds tv-columns. Hoe later op de avond en hoe meer bier achter de kiezen, hoe beter de stukjes werden. Sorry collega's, mijn promotie naar deze plek was te danken aan vals spel.
Lange tijd hield ik mezelf voor de gek met het idee dat iedereen het deed. Journalisten zijn grootverbruikers, zei ik tegen mezelf. Bètablokkertje, jointje, borrel, lijntje coke: je gaat er veel losser en smeuïger door schrijven. Remmingen vallen weg en je durft veel meer. Maar doping is en blijft natuurlijk bedrog. Dank jullie wel, Bjarne Riis en Erik Zabel, dat jullie me dat hebben doen inzien.
Hoe het nu verder moet, weet ik niet. De hoofdredactie en u, lezers, moeten maar beslissen of ik nog te handhaven ben bij deze krant. Ik ben bereid alle consequenties te aanvaarden. Het spijt me zo.
Toen ik bij deze krant kwam werken, ging het van kwaad tot erger. Ik schat dat bijna tien procent van mijn stukjes met behulp van stimulerende middelen tot stand is gekomen. En waar ik me nog het meest voor schaam: dat ik elke twee weken op deze plek mag schrijven, is een direct gevolg van alcoholslikken. Ik schreef destijds tv-columns. Hoe later op de avond en hoe meer bier achter de kiezen, hoe beter de stukjes werden. Sorry collega's, mijn promotie naar deze plek was te danken aan vals spel.
Lange tijd hield ik mezelf voor de gek met het idee dat iedereen het deed. Journalisten zijn grootverbruikers, zei ik tegen mezelf. Bètablokkertje, jointje, borrel, lijntje coke: je gaat er veel losser en smeuïger door schrijven. Remmingen vallen weg en je durft veel meer. Maar doping is en blijft natuurlijk bedrog. Dank jullie wel, Bjarne Riis en Erik Zabel, dat jullie me dat hebben doen inzien.
Hoe het nu verder moet, weet ik niet. De hoofdredactie en u, lezers, moeten maar beslissen of ik nog te handhaven ben bij deze krant. Ik ben bereid alle consequenties te aanvaarden. Het spijt me zo.
Column DvhN: Korte rokjes (2)
Het kan natuurlijk zo zijn dat er niks klopt van al die voorspellingen. Het zal niet de eerste keer zijn dat de toekomst zich niet voegt naar onze verwachtingen. Wij memoreren uit het recente verleden: de plotse teloorgang van het Rode Gevaar, de millenniumbug, 99 procent van alle voorspellingen voortkomend uit economische theorieën, de ineenstorting van de wereld na 9/11, de bodemdaling in de Waddenzee, en (vooruit, speciaal voor Marianne Thieme en haar geloofsgenoten) de wederkomst des Heren vóór het jaar 2000.
Nou weet ik ook wel dat die paar weken zomerweer in april en mei nog niet zoveel zeggen. Maar toch. Stel nou dat die klimaatverandering een flink tikkie sneller gaat dan de dames en heren wetenschappers nu denken. Heb je net een mooi huis gekocht in Blauwestad, is het water alweer verdampt voordat je je hengeltje hebt kunnen uitgooien. Of weggevaagd door een vloedgolf natuurlijk. Dat de korte rokjes dan al in maart uit de kast en om de heupen kunnen, lijkt me een wat schrale troost. Straks blijkt nog - moge God het verhoeden! - dat we tóch twintig jaar eerder hadden moeten luisteren naar dat langharige, werkschuwe, linkse tuig op geitenwollen sokken dat in de jaren tachtig al het milieuonheil predikte.
Het probleem is dat we veel minder weten dan we denken. Werd een paar jaar geleden nog verkondigd dat de Theorie van Alles bijna rond was, inmiddels wordt in de astronomie weer getwijfeld aan alles. Om een voorbeeld te geven: van 96 procent van het heelal hebben we geen flauw idee waar het uit bestaat. De menselijke maat is nu eenmaal een zeer beperkte. Misschien moeten we eerst maar eens beginnen ons naar dat gegeven te gedragen.
Nou weet ik ook wel dat die paar weken zomerweer in april en mei nog niet zoveel zeggen. Maar toch. Stel nou dat die klimaatverandering een flink tikkie sneller gaat dan de dames en heren wetenschappers nu denken. Heb je net een mooi huis gekocht in Blauwestad, is het water alweer verdampt voordat je je hengeltje hebt kunnen uitgooien. Of weggevaagd door een vloedgolf natuurlijk. Dat de korte rokjes dan al in maart uit de kast en om de heupen kunnen, lijkt me een wat schrale troost. Straks blijkt nog - moge God het verhoeden! - dat we tóch twintig jaar eerder hadden moeten luisteren naar dat langharige, werkschuwe, linkse tuig op geitenwollen sokken dat in de jaren tachtig al het milieuonheil predikte.
Het probleem is dat we veel minder weten dan we denken. Werd een paar jaar geleden nog verkondigd dat de Theorie van Alles bijna rond was, inmiddels wordt in de astronomie weer getwijfeld aan alles. Om een voorbeeld te geven: van 96 procent van het heelal hebben we geen flauw idee waar het uit bestaat. De menselijke maat is nu eenmaal een zeer beperkte. Misschien moeten we eerst maar eens beginnen ons naar dat gegeven te gedragen.
18 april 2007
Column DvhN: Korte rokjes
Kijk. Ik had hier natuurlijk mijn verontrusting kunnen uitspreken over de bloeiende koolzaadvelden, zwoele zomeravonden in april en andere tekenen van klimaatverandering, en hoe schandalig het toch is dat de mensen die er het minst toe hebben bijgedragen - in Afrika, de bakermat van de menselijke soort - het eerst met de gebakken peren komen te zitten. Ik had ook Marianne Thieme kunnen wijzen op de inconsequenties in haar denken als ze eerst beweert dat Adam en Eva in het Paradijs vegetariërs waren, maar vervolgens ontkent dat haar religieuze opvattingen er politiek toe doen (tussen haakjes opmerkend dat de oprukkende christenfundamentalisten van PvdD en CU het toch al voor elkaar lijken te hebben gekregen dat de evolutietheorie door velen nu ook als een geloof wordt beschouwd in plaats van een wetenschappelijke theorie (wat, opnieuw tussen haakjes, toch eigenlijk op hetzelfde neerkomt als de mechanica een sprookje noemen - het is dus eigenlijk een wonder dat Marianne en de haren nog in een auto durven te stappen), maar dit dus terzijde). Ik had ook nog een keer kunnen zeuren over Wouter Bos die als de Don Quichot van Balkenende IV de roofridders van het grootkapitaal als enigen meent te moeten vrijwaren van de nieuwe betutteling, terwijl je toch echt geen Nostradamus hoeft te zijn om te zien dat juist de fixatie op snelle groei en het grote graaien op de lange termijn desastreus uitpakt (terloops signalerend dat dit ook weer zo'n voorteken is dat wijst op het einde van de beschaving zoals wij die kennen, en dat je bijna zou gaan hopen dat Marianne en de haren gelijk hebben met hun geloof in een snelle Wonderbaarlijke Wederkomst).
Maar ja. Wat maakt het allemaal uit. Het is korte rokjes-weer!
Maar ja. Wat maakt het allemaal uit. Het is korte rokjes-weer!
07 april 2007
Stilte
Het is hier wel erg stil, maar dat heeft zo zijn redenen. Zoals de lieve lezertjes ook hieronder weer kunnen zien, is de debilisering van Blogger zo ver doorgeslagen dat 275 woorden blijkbaar teveel zijn om in 1 stukje op dit log te zetten (of zou het aan mij liggen?). Daarom is mijn column dus weer in twee stukken gehakt. Nou ja.
Column DvhN, dl1: Zebrapad
Welnu, een persoonlijk, zeer representatief onderzoekje bij enkele willekeurige zebrapaden leert dat 79 procent van de chauffeurs zich daar niet aan houdt. Zo'n 14 procent geeft zelfs extra gas als ze een wachtende voetganger ontwaren (over wat deze randdebiele criminelen bezielt, heeft mijn onderzoek geen opheldering kunnen verschaffen) en 3 procent is wel bereid te stoppen ná het zebrapad als je als wachtende voetganger (overigens zeer decente) handgebaren maakt en/of luidkeels protesteert; 20 procent van de na-stoppers wil vervolgens ook nog klappen uitdelen.
Column DvhN dl2: Zebrapad
Soms moet je de normen en waarden er gewoon in rammen. |
17 maart 2007
Column DvhN, deel 2
Omdat het prachtige, vernieuwde blogger nu zelfs geen bijdragen van 275 woorden meer aankan, hier deel 2 van mijn laatste column (eerst de post hieronder lezen dus...):
Dat Mulisch de uitverkiezing van De ontdekking van de hemel (ook al een roman boordevol met interessantdoenerig quasi-diepzinnig gezever) als vanzelfsprekend gevolg van zijn schrijverschap beschouwt, kan dan ook nauwelijks verbazing wekken. Ik heb op www.hetbesteboek.nl nog even de shortlist (tien boeken) en de longlist (250 boeken) bekeken. Louis Couperus' magnum opus De boeken der kleine zielen staat op geen van beide. Maar ja, het was natuurlijk ook een internetstemming. In cyberspace is Pim Fortuyn nu eenmaal de grootste Nederlander aller tijden en als je er nu een verkiezing van de beste politicus uitschrijft, wint Geert Wilders met overmacht. Daar past Mulisch dus eigenlijk wel mooi bij.
Tijd voor nog een ijsje in het échte leven.
Dat Mulisch de uitverkiezing van De ontdekking van de hemel (ook al een roman boordevol met interessantdoenerig quasi-diepzinnig gezever) als vanzelfsprekend gevolg van zijn schrijverschap beschouwt, kan dan ook nauwelijks verbazing wekken. Ik heb op www.hetbesteboek.nl nog even de shortlist (tien boeken) en de longlist (250 boeken) bekeken. Louis Couperus' magnum opus De boeken der kleine zielen staat op geen van beide. Maar ja, het was natuurlijk ook een internetstemming. In cyberspace is Pim Fortuyn nu eenmaal de grootste Nederlander aller tijden en als je er nu een verkiezing van de beste politicus uitschrijft, wint Geert Wilders met overmacht. Daar past Mulisch dus eigenlijk wel mooi bij.
Tijd voor nog een ijsje in het échte leven.
Column DvhN: Mulisch
Het was een triestmakend bericht dat gisteren even een schaduw wierp op de mooie, wolkenloze lentedag. Zit je net met je eerste ijsje van het jaar (chocolade en aardbeien) op een terrasje, krantje erbij en dan lees je dat De ontdekking van de hemel van Harry Mulisch het beste Nederlandstalige boek ooit zou zijn. Hoe het komt weet ik niet, maar plotseling moest ik aan tandbederf denken. Zit er veel suiker in ijs?
Eenmaal thuis heb ik meteen mijn tanden gepoetst, maar de vieze smaak bleef. Gerard Reve zaliger zei het al: de boeken van Mulisch zijn niks dan vullis. Dat heb ik vorig jaar bij lezing van zijn perfide roman Siegfried weer eens mogen ervaren. Het was definitief mijn laatste poging tot Mulisch-lezing. Voor wie het niet kent: Siegfried is een van quasi-filosofisch geoudehoer doordrenkte roman waarin Mulisch zogenaamd poogt Adolf Hitler in fictie te vangen, maar waarin hij vooral (over de ruggen van de miljoenen slachtoffers van de nazi's) de grootsheid van de schrijver Mulisch zelve bezingt.
Eenmaal thuis heb ik meteen mijn tanden gepoetst, maar de vieze smaak bleef. Gerard Reve zaliger zei het al: de boeken van Mulisch zijn niks dan vullis. Dat heb ik vorig jaar bij lezing van zijn perfide roman Siegfried weer eens mogen ervaren. Het was definitief mijn laatste poging tot Mulisch-lezing. Voor wie het niet kent: Siegfried is een van quasi-filosofisch geoudehoer doordrenkte roman waarin Mulisch zogenaamd poogt Adolf Hitler in fictie te vangen, maar waarin hij vooral (over de ruggen van de miljoenen slachtoffers van de nazi's) de grootsheid van de schrijver Mulisch zelve bezingt.
28 februari 2007
Column DvhN: Vossenbont
De Partij voor de Dieren is een e-mailactie begonnen tegen Maria van der Hoeven. De minister had namelijk een vossenbontje om haar nek bij de presentatie van het nieuwe kabinet. En dat mag niet van de PvdD. Ik zal het nog één keer uitleggen, speciaal voor PvdD- voorvrouw Marianne Thieme.
Natuurlijk, de voor bont gefokte vossen hebben een hondenleven. Maar de menselijke soort is nu eenmaal zo succesvol geworden door het doden van andere dieren. Het dragen van bont was tienduizenden jaren een noodzaak om te kunnen overleven. Het eten van vlees heeft de mens tot het intelligente dier gemaakt dat hij nu is. Pas sinds heel kort verkeren we in de luxe positie dat we ons druk kunnen maken over vossenbonten kraagjes, de plezierjacht en aanverwante bijzaken.
Dat heeft alles te maken met de industriële productie van vlees en vleesderivaten als vossenbont of schoenenleer. We zijn het zicht kwijt op waar het vandaan komt en dan is het een stuk makkelijker (en electoraal aantrekkelijker) om je druk te maken over aaibaar vossenbont dan over het echte probleem: de bio-industrie en het verdwenen respect voor andere levende wezens.
Het christendom, dat de mens centraal stelde en verhief boven de andere dieren, heeft een belangrijke hand gehad in die ontwikkeling. Marianne Thieme is (net als overigens SP-adviseur Niko Koffeman) lid van de Zevende-dags Adventisten, een fundamentalistische protestantse sekte die in de vorige eeuw jarenlang beweerde dat Jezus' wederkomst voor de millenniumwisseling plaats zou vinden. Op 1 januari 2000 bleek dat een vergissing. Naast het propageren van onnatuurlijke neigingen als vegetarisme stelt deze sekte homoseksualiteit en seks voor het huwelijk op één lijn met seksueel misbruik, incest en seks met dieren.
Tijd voor een e-mailactie wellicht?
Natuurlijk, de voor bont gefokte vossen hebben een hondenleven. Maar de menselijke soort is nu eenmaal zo succesvol geworden door het doden van andere dieren. Het dragen van bont was tienduizenden jaren een noodzaak om te kunnen overleven. Het eten van vlees heeft de mens tot het intelligente dier gemaakt dat hij nu is. Pas sinds heel kort verkeren we in de luxe positie dat we ons druk kunnen maken over vossenbonten kraagjes, de plezierjacht en aanverwante bijzaken.
Dat heeft alles te maken met de industriële productie van vlees en vleesderivaten als vossenbont of schoenenleer. We zijn het zicht kwijt op waar het vandaan komt en dan is het een stuk makkelijker (en electoraal aantrekkelijker) om je druk te maken over aaibaar vossenbont dan over het echte probleem: de bio-industrie en het verdwenen respect voor andere levende wezens.
Het christendom, dat de mens centraal stelde en verhief boven de andere dieren, heeft een belangrijke hand gehad in die ontwikkeling. Marianne Thieme is (net als overigens SP-adviseur Niko Koffeman) lid van de Zevende-dags Adventisten, een fundamentalistische protestantse sekte die in de vorige eeuw jarenlang beweerde dat Jezus' wederkomst voor de millenniumwisseling plaats zou vinden. Op 1 januari 2000 bleek dat een vergissing. Naast het propageren van onnatuurlijke neigingen als vegetarisme stelt deze sekte homoseksualiteit en seks voor het huwelijk op één lijn met seksueel misbruik, incest en seks met dieren.
Tijd voor een e-mailactie wellicht?
22 februari 2007
Column DvhN: Floyd Landis
De Tour de France van vorig jaar was een episch, bijna messiaans verhaal. Elke middag verliet ik ons zwembad op een Toscaanse heuveltop om me een paar uur terug te trekken in ons vakantiehuisje voor de eredienst: de finale van de etappe van de dag. In aanbidding zag ik Floyd Landis door het Franse land trekken met als hoogtepunten zijn lijdensweg naar La Toussuire en zijn wonderbaarlijke wederopstanding de volgende dag. Het was de mooiste Tour van de laatste jaren. Na afloop van de Tour bleek dat Landis positief was getest bij een dopingcontrole. Dat is vandaag de dag reden voor openbare kruisiging nog voordat alle (tegen)onderzoeken zijn afgerond. Want volgens de hypocriete moraalridders die de sport zelf geperverteerd hebben door haar als een commerciële melkkoe uit te buiten, moet wielrennen met 'eerlijke middelen' worden bedreven. Alsof het talent en de budgetten zo eerlijk verdeeld zijn; om over afkomst nog maar te zwijgen. Vroeger deed niemand er moeilijk over als de renners zichzelf wat toedienden om de bergen over te komen. Lees Dino Buzzati's klassieker De ronde van Italië over de heroïsche strijd tussen Coppi en Bartali in de Giro van 1949. Pas toen Tom Simpson in 1967 gedrogeerd van zijn fiets viel en stierf, werd de dopinghypocrisie geboren. Maar doping, verkochte koersen en verborgen verhalen horen nu eenmaal bij wielrennen, net als lijden, honger en heroïek. Want wat wielrennen zo mooi maakt, is dat het de enige sport is die is als het leven zelf. Vorige week werd bekend dat Floyd Landis dit jaar niet start in de Tour. Landis moet hangen voor onze zonden. Ook een mooi verhaal, dat wel. Het is tijd om in juli maar eens een verre reis te maken.
02 februari 2007
Hoesten
Lieve lezertjes, het einde is nabij. Mopperjob hoest zich nu al zeven weken lang de longen uit zijn lijf (nou ja, 's ochtends groene derrie en 's avonds verdroogde longcellen). Na lang aandringen van zijn lieve vriendin M. heeft hij nu eindelijk een afspraak met de huisarts gemaakt en dan weet je het wel: nog een maand of twee te leven... Maandagochtend 9.10 uur wordt het doodsvonnis voltrokken. Ach en wee. Maar je kunt het ook zo bekijken: misschien is het wel open tbc en valt het allemaal heel erg mee!
01 februari 2007
Column DvhN: Herrie
Vroeger beperkte het zich tot aso's in van die opgevoerde auto's met foute spoilers en sportvelgen, glimmend als valse gouden tanden. Je hoorde het gestamp van de muziek al ver voordat deze erkende randdebielen de hoek omkwamen met hun vehikels van het type antiquarische sportwagen. Provocerend reden ze extra langzaam door de straten, de raampjes open zodat we hun takkenherrie tot in onze botten konden voelen. En maar hopen dat iemand er een opmerking over maakte, zodat ze je ook nog even lekker konden uitschelden. Het was authentiek tuig van de richel.
Natuurlijk, ze rijden nog steeds rond, die stampstakkers. Maar het erge is dat ze school hebben gemaakt, ook onder de niet-aso's. Herrie is vandaag de dag alomtegenwoordig. Uit elke kledingwinkel schalt een basdreun, de ene straatmuzikant is nog niet uit het gehoor verdwenen of de andere mislukte vibrafonist of ud-zwever dringt zich aan je op. Om nog maar te zwijgen over alle achterlijke telefoondeuntjes die over ons worden uitgestort.
De meest ergerniswekkende ontwikkeling is wel de onstuitbare opmars van de mp3-speler in trein en bus. Dagelijks kun je constateren dat elke landgenoot van dertig jaar of jonger tegenwoordig met een ernstige gehoorbeschadiging door het leven gaat. Toegegeven, ik heb zelf ook een iPod. Maar naar rustige muziek luisteren in de trein zit er niet meer in, ook niet in de stiltecoupés. Er is altijd wel iemand die zijn mp3-speler zó hard heeft staan dat de bassen de Partita's van Bach overstemmen. Dus dan schakel je maar weer met een vloek en een zucht over naar The Strokes of Franz Ferdinand. Want als je die volumemaniakken erop aanspreekt krijg je óf een grote bek terug, óf een niet-begrijpende blik, óf een geschreeuwd 'WAT ZEG JE?'.
Eén troost: over tien jaar zijn ze allemaal doof.
Natuurlijk, ze rijden nog steeds rond, die stampstakkers. Maar het erge is dat ze school hebben gemaakt, ook onder de niet-aso's. Herrie is vandaag de dag alomtegenwoordig. Uit elke kledingwinkel schalt een basdreun, de ene straatmuzikant is nog niet uit het gehoor verdwenen of de andere mislukte vibrafonist of ud-zwever dringt zich aan je op. Om nog maar te zwijgen over alle achterlijke telefoondeuntjes die over ons worden uitgestort.
De meest ergerniswekkende ontwikkeling is wel de onstuitbare opmars van de mp3-speler in trein en bus. Dagelijks kun je constateren dat elke landgenoot van dertig jaar of jonger tegenwoordig met een ernstige gehoorbeschadiging door het leven gaat. Toegegeven, ik heb zelf ook een iPod. Maar naar rustige muziek luisteren in de trein zit er niet meer in, ook niet in de stiltecoupés. Er is altijd wel iemand die zijn mp3-speler zó hard heeft staan dat de bassen de Partita's van Bach overstemmen. Dus dan schakel je maar weer met een vloek en een zucht over naar The Strokes of Franz Ferdinand. Want als je die volumemaniakken erop aanspreekt krijg je óf een grote bek terug, óf een niet-begrijpende blik, óf een geschreeuwd 'WAT ZEG JE?'.
Eén troost: over tien jaar zijn ze allemaal doof.
28 januari 2007
Schaatsen
Ja schaatsen, dat was dus het plan voor vandaag. Maar vriendin M. is nu op weg naar Deventer, terwijl ik thuis zit. Dat zit zo: het gaat regenen en vriendin M. gaat dus nat worden en daar had deze jongen geen zin in. Bovendien doen alle spieren pijn, omdat ik gisteren voor het eerst sinds een jaar weer eens een volledige voetbalwedstrijd heb gespeeld. Ja, natuurlijk gewonnen (4-3 uit tegen die rennende studentjes van Knickerse Boys) en zelfs gescoord, maar de spieren blijken ouder dan de geest. Dus we gooien er maar weer eens een dvd'tje van de tweede serie Heimat in.
26 januari 2007
Ook aan te bevelen
Een kleine toevoeging aan onderstaande top 5, de cd's die het net niet haalden maar die u zeker ook moet kopen:
1. Opgezwolle Eigen wereld
Stuiterende hiphop met goede teksten.
2. Cracker Greenland
Komen ze in de buurt, ren erheen! Fantastische liveband.
3. De Kift 7
Zie Cracker, plus fraaie teksten en de weemoed van het koper.
4. Joan as Policewoman Real life
Oud-liefje van Jeff Buckley. Verder commentaar overbodig.
5. Thomas Dybdahl One day you'll dance for me, New York City
Eigenlijk een cd uit 2004, maar in Nederland pas dit jaar uitgebracht (ik heb hem al sinds 2004 omdat ik in Vera na een concert zijn complete oeuvre heb aangeschaft). Heel, heel, heel erg mooi (en live dus ook).
1. Opgezwolle Eigen wereld
Stuiterende hiphop met goede teksten.
2. Cracker Greenland
Komen ze in de buurt, ren erheen! Fantastische liveband.
3. De Kift 7
Zie Cracker, plus fraaie teksten en de weemoed van het koper.
4. Joan as Policewoman Real life
Oud-liefje van Jeff Buckley. Verder commentaar overbodig.
5. Thomas Dybdahl One day you'll dance for me, New York City
Eigenlijk een cd uit 2004, maar in Nederland pas dit jaar uitgebracht (ik heb hem al sinds 2004 omdat ik in Vera na een concert zijn complete oeuvre heb aangeschaft). Heel, heel, heel erg mooi (en live dus ook).
Top 5: de winnaar is... Paulusma!
En nu ik toch bezig ben, ook nog even mijn top 5 van popcd's van het afgelopen jaar (in de krant heb ik alleen mijn klassieke top 5 mogen brengen). Dit is een uiterst noodzakelijke toevoeging aan de lijstjes die u in de kranten en bladen hebt kunnen lezen, want die kloppen niet:
1. Paulusma Here we are
Prachtige muziek van de vroegere helft van Daryll-Ann, die (zeker nu we Do the Undo ook kennen) altijd al veruit de meest interessante helft van Neerlands beste band aller tijden blijkt te zijn geweest.
2. Lily Allen Allright, still
Luister naar Not Big en je zit voor eeuwig vast aan je huidige vriendin uit angst voor de afrekining.
3. Johan THX
Briljante liedjes, maar dus slecht openomen (zie vorige post) en live hondsberoerd want veel te hard (dat geldt helaas ook voor Paulusma).
4. Gert Vlok Nel Beaufort-Wes se Beautiful Woorde
Betoverende, hypnotiserende spreekzang van Zuid-Afrikaanse dichter/zanger.
5. The Beatles Love
De Beatles zoals je ze nog nooit gehoord hebt.
1. Paulusma Here we are
Prachtige muziek van de vroegere helft van Daryll-Ann, die (zeker nu we Do the Undo ook kennen) altijd al veruit de meest interessante helft van Neerlands beste band aller tijden blijkt te zijn geweest.
2. Lily Allen Allright, still
Luister naar Not Big en je zit voor eeuwig vast aan je huidige vriendin uit angst voor de afrekining.
3. Johan THX
Briljante liedjes, maar dus slecht openomen (zie vorige post) en live hondsberoerd want veel te hard (dat geldt helaas ook voor Paulusma).
4. Gert Vlok Nel Beaufort-Wes se Beautiful Woorde
Betoverende, hypnotiserende spreekzang van Zuid-Afrikaanse dichter/zanger.
5. The Beatles Love
De Beatles zoals je ze nog nooit gehoord hebt.
Mopperjuich
Een van mijn goede voornemens was om dit blog eens wat meer te vullen. Dat lukt lekker, zoals u, lieve lezer (of spreek ik nu slechts mijzelve aan), al hebt kunnen constateren. Een van de redenen daarvoor is dat ik nieuwe boxen heb aangeschaft (prijscategorie: rondreis door China) en daar valt niet over te mopperen! O wat zijn ze mooi en prachtig en wat een onwaarschijnlijk mooi geluid! De hele cd-collectie moet opnieuw beluisterd worden, want al die prachtmuziek van Paulusma, Lambchop, Great Lake Swimmers, Daryll-Ann, Eels, Madrugada en andere helden (ja Wir sind ook) blijkt allerlei muzikale details te bevatten, die ik nog nooit eerder hoorde. Ik zit dus elk vrij moment van de dag voor mijn boxen te juichen. Er valt eenvoudig weg niks te mopperen. Nou ja, dit dan: ik hoor nu opeens ook dat de nieuwe Johan en De Kift uiterst beroerd zijn opgenomen. Kutkloterige teringzooi!
(Oude) column DvhN: Spinvis
Ja, zo kan het natuurlijk ook. Zit je er een keer naast met je voorspelling, verklaar je gewoon de jury voor gek. Sieme Gerrijts wist zes keer op rij al van tevoren wie de Popprijs zou winnen op Noorderslag, maar nu zat hij ernaast. "Een flater van de jury", verklaarde de Middelstumer de uitverkiezing van Spinvis gisteren in deze krant. Ik heb Spinvis' debuut van vijf jaar geleden nog maar eens in de cd-speler gelegd en inderdaad: hij had in 2002 de Popprijs moeten winnen.
"Spinvis presteert niets in het buitenland", luidde een van de argumenten van Gerrijts. Aantoonbare onzin. Een paar jaar geleden hebben mijn vriendin en ik Spinvis cadeau gegeven aan Zwitserse vrienden en die zijn er helemaal weg van. Het is zelfs hun vaste auto-cd geworden en de kinderen zingen vaak luidkeels mee. In Zürich en omgeving zijn derhalve regelmatig prachtliedjes als Voor ik vergeet en Herfst en Nieuwegein te horen. Maar goed, de Popprijs is bedoeld voor de belangrijkste bijdrage aan de Nederlandse popmuziek. De echte vraag is dus: wat is belangrijk? Merkwaardig genoeg hanteren jury's bij het vaststellen daarvan doorgaans onwrikbaar in de Romantiek vastgeroeste criteria als 'oorspronkelijkheid', 'urgentie' en 'vernieuwing'. Bizar natuurlijk: het leven verandert duizelingwekkend snel, maar om muziek (en kunst in het algemeen) te beoordelen hanteren we nog steeds stokoude normen en waarden. We volharden in de illusie dat algemeen geldende kwaliteitsoordelen over persoonlijke ervaringen mogelijk zijn. Want Spinvis is natuurlijke een belachelijke winnaar als je van Jan Smit en Jannes houdt of alleen maar naar deathmetal luistert.
Kunst en prijzen, het is volstrekte willekeur.
"Spinvis presteert niets in het buitenland", luidde een van de argumenten van Gerrijts. Aantoonbare onzin. Een paar jaar geleden hebben mijn vriendin en ik Spinvis cadeau gegeven aan Zwitserse vrienden en die zijn er helemaal weg van. Het is zelfs hun vaste auto-cd geworden en de kinderen zingen vaak luidkeels mee. In Zürich en omgeving zijn derhalve regelmatig prachtliedjes als Voor ik vergeet en Herfst en Nieuwegein te horen. Maar goed, de Popprijs is bedoeld voor de belangrijkste bijdrage aan de Nederlandse popmuziek. De echte vraag is dus: wat is belangrijk? Merkwaardig genoeg hanteren jury's bij het vaststellen daarvan doorgaans onwrikbaar in de Romantiek vastgeroeste criteria als 'oorspronkelijkheid', 'urgentie' en 'vernieuwing'. Bizar natuurlijk: het leven verandert duizelingwekkend snel, maar om muziek (en kunst in het algemeen) te beoordelen hanteren we nog steeds stokoude normen en waarden. We volharden in de illusie dat algemeen geldende kwaliteitsoordelen over persoonlijke ervaringen mogelijk zijn. Want Spinvis is natuurlijke een belachelijke winnaar als je van Jan Smit en Jannes houdt of alleen maar naar deathmetal luistert.
Kunst en prijzen, het is volstrekte willekeur.
02 januari 2007
Column DvhN: Geen nieuw jaar
Daar zit je dan met je goede voornemens. ’The morning came upon me like a bullet from a gun’, zingt Jelle Paulusma op Here we are, de mooiste cd van het net afgesloten jaar, terwijl het buiten alweer donker wordt. Het nieuwe jaar is weer eens begonnen met een kater zonder weerga. En terugdenkend aan al die andere eerste dagen van de nieuwe jaren van vroeger, besef je dat er ook in 2007 niks verandert.
En al ben je dan veel te laat je bed uitgekomen voor het nieuwjaarsconcert uit Wenen en het schansspringen in Garmisch-Partenkirchen, je ziet op de tv dat Sissy er nog steeds is.
En The Bold en de belspelletjes; SBS 6 wenst je ook in 2007 veel geldprijzen toe, die je toch nooit wint. Ook de treurigheid is niet anders dan in het oude jaar. En je vraagt je af waarom je eigenlijk die lege champagneglazen op het aanrecht zo vaak gevuld hebt.
Teletekst zegt dat er weer meer is ge sms’t in de eerste nacht van het nieuwe jaar. En dat de nieuwjaarsduik in Scheveningen is afgelast vanwege de wind. Ach ja, de wind. En je denkt aan de woorden vanPrediker: ’De wind waait naar het zuiden, dan draait hij naar het noorden. Hij draait en waait en draait, en al draaiend waait de wind weer terug.’ Nee, er is niets nieuws onder de zon. Geen nieuw jaar, geen nieuwe aarde, geen nieuw mens. Je zult het weer moeten doen met wie je bent. Maar je probeert het ook in 2007 maar weer met zoveel mogelijk liefde.
En al ben je dan veel te laat je bed uitgekomen voor het nieuwjaarsconcert uit Wenen en het schansspringen in Garmisch-Partenkirchen, je ziet op de tv dat Sissy er nog steeds is.
En The Bold en de belspelletjes; SBS 6 wenst je ook in 2007 veel geldprijzen toe, die je toch nooit wint. Ook de treurigheid is niet anders dan in het oude jaar. En je vraagt je af waarom je eigenlijk die lege champagneglazen op het aanrecht zo vaak gevuld hebt.
Teletekst zegt dat er weer meer is ge sms’t in de eerste nacht van het nieuwe jaar. En dat de nieuwjaarsduik in Scheveningen is afgelast vanwege de wind. Ach ja, de wind. En je denkt aan de woorden vanPrediker: ’De wind waait naar het zuiden, dan draait hij naar het noorden. Hij draait en waait en draait, en al draaiend waait de wind weer terug.’ Nee, er is niets nieuws onder de zon. Geen nieuw jaar, geen nieuwe aarde, geen nieuw mens. Je zult het weer moeten doen met wie je bent. Maar je probeert het ook in 2007 maar weer met zoveel mogelijk liefde.
21 december 2006
Snotstromen
Ach en wee, lieve mensen, ach en wee. Het snot loopt mij oncontroleerbaar uit de neus, slikken doet mij au als zaten er kleine mesjes in mijn speeksel. Daarover gesproken, lieve mensen, weet iemand waarom je zoveel extra mondvocht produceert als er ook al van dat grijsgele spul uit je neus de mondholte binnensijpelt uit allerlei geheime holtes in de schedel, waarvan het bestaan je voorheen nog onbekend was? Misselijk ben ik ervan, kotsmisselijk. Maar gelukkig is er nog dat lichtzwevende gevoel dat licht en geluid dempt zoals de sneeuw, vroeger, het gras op de alpentoppen toedekte. Verkouden, derhalve.
12 december 2006
Column DvhN: Suizende stenen
Tijdens de verkiezingscampagne heb ik geen partij er over gehoord en ook Sinterklaas deed er in zijn gedichten het zwijgen toe. Nu moet ik dus, godbetert, tegen alle oud-Hollandse tradities, normen en waarden in, mijn laatste restje hoop vestigen op de Kerstman, die Angelsaksische indringer, die al zoveel kapot heeft gemaakt in onze hoofden. Ik heb het natuurlijk over sjoelen. Er dient groot alarm te worden geslagen, want de sjoelbak dreigt te verdwijnen uit onze cultuur.
U denkt natuurlijk: 'Wat bazelt die vent, kom eens bij ons op zolder kijken, daar staat nog zo'n Homas-bak.' Maar daar gaat het niet om. Of juist wel natuurlijk, want dat die bak bij u op zolder staat krom te trekken en te verstoffen, zegt alles. Feit is dat bijna nergens meer een fatsoenlijke sjoelbak te koop is. Ja, van die speelgoeddingen uit China, met zulke kleine schijfjes dat ze, als je even niet uitkijkt, pardoes onder je nagels schieten. Maar een degelijke Homas-bak? Dat bedrijf is al een paar jaar failliet. Een echte Schilte wedstrijdbak? Zelfs op het hoofdkantoor kunnen ze je niet vertellen waar je die nog kunt kopen. Het enige merk dat je tegenwoordig, na lang zoeken, nog tegenkomt in verantwoorde speelgoedwinkels is HOT. Nou, ik weiger een sjoelbak te kopen waar 'hot' op staat. Opzouten met die Angelsaksische rotzooi!
Landgenoten! Er dreigt een generatie kinderen op te groeien die niet meer weet wat sjoelen is. Die het heerlijke geluid van zacht suizende sjoelstenen niet kent en dientengevolge een gebrekkige oog- handcoördinatie ontwikkelt. Daarom moet sjoelen een verplicht onderdeel worden op de basisschool, én bij het inburgeringexamen voor nieuwe Nederlanders. Wie geen honderd gooit, komt er niet meer in.
U denkt natuurlijk: 'Wat bazelt die vent, kom eens bij ons op zolder kijken, daar staat nog zo'n Homas-bak.' Maar daar gaat het niet om. Of juist wel natuurlijk, want dat die bak bij u op zolder staat krom te trekken en te verstoffen, zegt alles. Feit is dat bijna nergens meer een fatsoenlijke sjoelbak te koop is. Ja, van die speelgoeddingen uit China, met zulke kleine schijfjes dat ze, als je even niet uitkijkt, pardoes onder je nagels schieten. Maar een degelijke Homas-bak? Dat bedrijf is al een paar jaar failliet. Een echte Schilte wedstrijdbak? Zelfs op het hoofdkantoor kunnen ze je niet vertellen waar je die nog kunt kopen. Het enige merk dat je tegenwoordig, na lang zoeken, nog tegenkomt in verantwoorde speelgoedwinkels is HOT. Nou, ik weiger een sjoelbak te kopen waar 'hot' op staat. Opzouten met die Angelsaksische rotzooi!
Landgenoten! Er dreigt een generatie kinderen op te groeien die niet meer weet wat sjoelen is. Die het heerlijke geluid van zacht suizende sjoelstenen niet kent en dientengevolge een gebrekkige oog- handcoördinatie ontwikkelt. Daarom moet sjoelen een verplicht onderdeel worden op de basisschool, én bij het inburgeringexamen voor nieuwe Nederlanders. Wie geen honderd gooit, komt er niet meer in.
02 december 2006
Sjoelbak
Waar moet het heen met dit land? Vandaag heb ik drie uur door de stad gedwaald op zoek naar een degelijke, wedstrijdsjoelbak van Hollandse makelij. Een Homas, een Heemskerk of een Schilte, dus. Maar terwijl het koopvee de tassen volpropte met electronische rotzooi en andere kinderverpesters, zocht ik tevergeefs. Ja, in twee winkels hadden ze zo'n lelijke Hot Sport. Maar de glanzende, donkerbruine meranti wedstrijdbak? Nergens te vinden. "Sjoelbakken hebben we niet in ons assortiment", verklaarde de V&D-verkoper, zonder een blijk van schaamte. Het is een schande. Een oud-Hollandse prachtsport dreigt dus te verdwijnen. Honderdduizenden kinderen groeien op zonder sjoelbak! Het einde van de beschaving is nabij.
20 november 2006
Partij voor het Vee
Omdat je bij dit achterlijke geweblog blijkbaar geen substantiele bijdragen mag leveren hier het vervolg van de vorige bijdrage:
3. In plaats van alle pijlen op de bioindustrie te richten, gaat de Partij voor het Vee zich druk maken over halal-vlees, de jacht en de bontkraag van Bea. Wat een hypocriete nonsens. Het lijden van een halal-geslacht varken (ja, dat kan niet, ik weet het echt wel, IK ben niet dom) is echt niet groter dan een varken dat zich een verdoving moet laten welgevallen, alvorens als heerlijk doorregen speklapje op mijn bord te belanden (rode bietjes erbij en smullen maar!)
4 en slot. Wat de Partij voor het Vee vergeet is dat de moderne mens en zijn voorgangers de afgelopen 3,5 miljoen jaar 99,9 procent van de tijd geleefd heeft van jagen en verzamelen. Juist dankzij het vetrijke dieet dat dankzij vleesconsumptie beschikbaar kwam, hebben onze hersenen op een gegeven moment de jump naar bewustzijn kunnen maken. Ongeveer 12.000 jaar geleden werden de eerste granen en beesten gedomesticeerd en werd het fundament gelegd voor onze huidige leefwijze (5000 jaar geleden de eerste steden en vijftig jaar geleden de bioindustrie en andere ellende). Op de tijdschaal van onze wordingsgeschiedenis is dat nog niet eens het begin van een scheet!
CONCLUSIE: Niet op stemmen.
Zo, en nu een broodje paling, met zeer gezonde vetten.
3. In plaats van alle pijlen op de bioindustrie te richten, gaat de Partij voor het Vee zich druk maken over halal-vlees, de jacht en de bontkraag van Bea. Wat een hypocriete nonsens. Het lijden van een halal-geslacht varken (ja, dat kan niet, ik weet het echt wel, IK ben niet dom) is echt niet groter dan een varken dat zich een verdoving moet laten welgevallen, alvorens als heerlijk doorregen speklapje op mijn bord te belanden (rode bietjes erbij en smullen maar!)
4 en slot. Wat de Partij voor het Vee vergeet is dat de moderne mens en zijn voorgangers de afgelopen 3,5 miljoen jaar 99,9 procent van de tijd geleefd heeft van jagen en verzamelen. Juist dankzij het vetrijke dieet dat dankzij vleesconsumptie beschikbaar kwam, hebben onze hersenen op een gegeven moment de jump naar bewustzijn kunnen maken. Ongeveer 12.000 jaar geleden werden de eerste granen en beesten gedomesticeerd en werd het fundament gelegd voor onze huidige leefwijze (5000 jaar geleden de eerste steden en vijftig jaar geleden de bioindustrie en andere ellende). Op de tijdschaal van onze wordingsgeschiedenis is dat nog niet eens het begin van een scheet!
CONCLUSIE: Niet op stemmen.
Zo, en nu een broodje paling, met zeer gezonde vetten.
Partij voor het Vee
Hondsmoe word ik er van, die belachelijke spotjes van de Partij voor de Dieren. Je vraagt je ook af hoe dom ze zijn, Maarten 't Hart, Kees van Kooten, Harry Mulisch en al die andere beroemde mensachtigen die als uithangbord lenen voor deze nonsens. Gisteren hoorde ik er weer een van een of ander beroemd teefje (de naam is me ontschoten): 'Dieren hebben gevoel en bewustzijn; ze kunnen alleen niet praten.' Wat een onzin!
1. De enige diersoort die over bewustzijn beschikt (oftewel: die kan reflecteren op wat hij doet en die verleden, heden en toekomst kan onderscheiden) is homo sapiens sapiens; mensapen (en misschien ook olifanten en dolfijnen) beschikken over een rudimentaire vorm van bewustzijn (het zogeheten 'episodisch bewustzijn') en verder is het een feest der impulsen (waar overigens niks mis mee is, maar dit terzijde).
2. Zoogdieren kunnen pijn voelen, dat is wel zeker. Maar vissen? Insecten? Reptielen? Weekdieren? Hoogstwaarschijnlijk net zoveel gevoel als een boom. Maar dat zijn dan ook van die levende wezens waar die zgn. Partij voor de Dieren zich niet zo druk om maakt (ja, ze willen het sportvissen verbieden, maar dat moet zijn om mensen te pesten, want over een verbod op vliegenmeppers of rattengif hoor je ze niet, die mierenneukers.
1. De enige diersoort die over bewustzijn beschikt (oftewel: die kan reflecteren op wat hij doet en die verleden, heden en toekomst kan onderscheiden) is homo sapiens sapiens; mensapen (en misschien ook olifanten en dolfijnen) beschikken over een rudimentaire vorm van bewustzijn (het zogeheten 'episodisch bewustzijn') en verder is het een feest der impulsen (waar overigens niks mis mee is, maar dit terzijde).
2. Zoogdieren kunnen pijn voelen, dat is wel zeker. Maar vissen? Insecten? Reptielen? Weekdieren? Hoogstwaarschijnlijk net zoveel gevoel als een boom. Maar dat zijn dan ook van die levende wezens waar die zgn. Partij voor de Dieren zich niet zo druk om maakt (ja, ze willen het sportvissen verbieden, maar dat moet zijn om mensen te pesten, want over een verbod op vliegenmeppers of rattengif hoor je ze niet, die mierenneukers.
14 november 2006
Column DvhN: Tsunami
Negenduizend jaar geleden werd de oostkust van Schotland en een groot deel van de kust van Doggerland (het verdronken land dat nu bedekt wordt door de Noordzee) getroffen door een tsunami. Duizend kilometer verderop, bij Noorwegen, was een gigantische landmassa in zee geschoven met een enorme vloedgolf als gevolg. De mesolithische jagers-verzamelaars die de kustgebieden bewoonden, waren kansloos.
Smeltende ijskappen lagen aan de basis van de ramp. Die waren weer het gevolg van de radicale opwarming van de aarde die rond 9600 voor Christus de gemiddelde temperatuur op aarde in vijftig jaar tijd met zeven graden deed stijgen. Dat leidde uiteindelijk tot een stijging van de zeespiegel van 120 meter en het ontstaan van de huidige kustlijn.
Een extra rij opgespoten eilanden boven de waddeneilanden had bij de tsunami van negenduizend jaar geleden weinig geholpen. Nou wijst vooralsnog niets erop dat de opwarming de komende jaren net zo dramatisch zal verlopen. Maar in combinatie met de overbevolking, de uitputting van grondstoffen en de drastische afname van de biodiversiteit op aarde zou het - of het nu over vijftig jaar is of over vijfhonderd jaar - nog wel eens veel ernstiger gevolgen kunnen hebben.
Probleem is natuurlijk dat als de geschiedenis één ding geleerd heeft het wel de onvoorspelbaarheid is van toekomstige ontwikkelingen, of het nu gaat om politiek of om het klimaat. We hebben geen flauw idee wat we precies moeten doen, dus roepen we maar wat. Dat een radicale reductie van ons energieverbruik (door de industrie aan te pakken, vliegen onbetaalbaar te maken en rigoureus te snijden in de welvaart) veel meer effect heeft dan een extra rijtje eilanden, staat ondertussen wel vast.
Maar daar win je nergens op aarde verkiezingen mee.
Smeltende ijskappen lagen aan de basis van de ramp. Die waren weer het gevolg van de radicale opwarming van de aarde die rond 9600 voor Christus de gemiddelde temperatuur op aarde in vijftig jaar tijd met zeven graden deed stijgen. Dat leidde uiteindelijk tot een stijging van de zeespiegel van 120 meter en het ontstaan van de huidige kustlijn.
Een extra rij opgespoten eilanden boven de waddeneilanden had bij de tsunami van negenduizend jaar geleden weinig geholpen. Nou wijst vooralsnog niets erop dat de opwarming de komende jaren net zo dramatisch zal verlopen. Maar in combinatie met de overbevolking, de uitputting van grondstoffen en de drastische afname van de biodiversiteit op aarde zou het - of het nu over vijftig jaar is of over vijfhonderd jaar - nog wel eens veel ernstiger gevolgen kunnen hebben.
Probleem is natuurlijk dat als de geschiedenis één ding geleerd heeft het wel de onvoorspelbaarheid is van toekomstige ontwikkelingen, of het nu gaat om politiek of om het klimaat. We hebben geen flauw idee wat we precies moeten doen, dus roepen we maar wat. Dat een radicale reductie van ons energieverbruik (door de industrie aan te pakken, vliegen onbetaalbaar te maken en rigoureus te snijden in de welvaart) veel meer effect heeft dan een extra rijtje eilanden, staat ondertussen wel vast.
Maar daar win je nergens op aarde verkiezingen mee.
13 november 2006
Zwevend
Ja, ik ben er ook zo eentje. Een zwevende kiezer. En 22 november nadert, dus de landing zal binnenkort moeten worden ingezet. Maar waar in vredesnaam? Ik heb al heel wat partijen versleten in mijn leven. Het begon met de PSP van Fred van der Spek. Ik ben zelfs nog een blauwe maandag lid geweest van die partij. Onvergeeflijk natuurlijk, maar ja: ik was achttien, dienstweigeraar en ook anderszins opstandig.
Na de PSP volgden PPR, twee keer PvdA (eenmaal vanwege Den Uyl en eenmaal vanwege Pronk), een keertje D66 (vanwege Van Mierlo, toen ik nog niet wist dat hij een vriend van Harry Mulisch was), een paar keer De Groenen, een paar keer Groen Links en GroenLinks, de laatste jaren vooral SP en bij de Europese verkiezingen van 2004 de Partij voor de Dieren (al had ik dat misschien beter kunnen verzwijgen).
En nu twijfel ik weer. Ik heb de Stemwijzer ingevuld en dat leverde GroenLinks op. Maar dat voelt al jaren niet goed meer. Ik heb ook www.kieskompas.nl ingevuld, een verbeterde en meer uitgebreide versie van de Stemwijzer. Daar kwam de ChristenUnie uit. Ondanks wat kleine ideologische obstakels (artikel 23, homo's en het primaat van de Bijbel) is dat in ieder geval een partij met mensen die nog integer zijn. Maar ja, nou zag ik gisteren weer dat André Rouvoet sinds 16 oktober op Hyves zit en na amper vier weken al 1427 vrienden had. Dat kan natuurlijk niet.
Toch maar eens het programma van de SGP bekijken.
Na de PSP volgden PPR, twee keer PvdA (eenmaal vanwege Den Uyl en eenmaal vanwege Pronk), een keertje D66 (vanwege Van Mierlo, toen ik nog niet wist dat hij een vriend van Harry Mulisch was), een paar keer De Groenen, een paar keer Groen Links en GroenLinks, de laatste jaren vooral SP en bij de Europese verkiezingen van 2004 de Partij voor de Dieren (al had ik dat misschien beter kunnen verzwijgen).
En nu twijfel ik weer. Ik heb de Stemwijzer ingevuld en dat leverde GroenLinks op. Maar dat voelt al jaren niet goed meer. Ik heb ook www.kieskompas.nl ingevuld, een verbeterde en meer uitgebreide versie van de Stemwijzer. Daar kwam de ChristenUnie uit. Ondanks wat kleine ideologische obstakels (artikel 23, homo's en het primaat van de Bijbel) is dat in ieder geval een partij met mensen die nog integer zijn. Maar ja, nou zag ik gisteren weer dat André Rouvoet sinds 16 oktober op Hyves zit en na amper vier weken al 1427 vrienden had. Dat kan natuurlijk niet.
Toch maar eens het programma van de SGP bekijken.
17 oktober 2006
Column DvhN 17 oktober: Politiek: P-O-L-I-T-I-E-K
'Kiesdeler: K-I-E-S-D-E-L-E-R.'
- Nee, helaas: negenletter-Lingo is er nog niet. U zult een ander woord moeten verzinnen. Het gaat om zesletterwoorden. Wat wordt het?
'Stemmen: S-T-E-M-M-E-N.'
- Nou, vooruit dan maar; dat kan sinds kort, maar alleen op vrijdagavond. Want dan doen we zevenletter-Lingo, zoals u weet. Waar wilt u eigenlijk heen met uw woorden?
'Tweede kamer: T-W-E-E-D-E en K-A-M-E-R.'
- Hohoho! Dat kan natuurlijk niet: één woord per keer graag! En 'kamer', dat hebben we nu toch wel gehad. Zoals u toch behoort te weten, zijn vijfletterwoorden in 2002 afgeschaft. Te makkelijk voor onze doelgroep.
'Veertien: V-E-E-R-T-I-E-N.'
- U bent hardleers of hardhorend. Dat laatste komt overigens wel vaker voor bij onze kijkers. Ach ja, de ouderdom komt met... Enfin, u weet wel. Maar acht letters is toch echt te veel!
'Zetels: Z-E-T-E-L-S.'
- Kijk, daar zijn we dan! Keurig. Ik ontwaar zelfs een patroon in uw antwoorden. Waar doelt u op?
'Verkiezingen: V-E-R-K-I-E-Z-I-N-G-E-N.'
- Bent u nu helemaal van de pot gerukt?! Laatste waarschuwing! Twaalf letters... U dacht zeker, ik doe maar twee keer zes. Nou, mooi niet dus.
'Kiesdrempel: D-R-E-M-P-E-L.'
- Nee, nee, nee! Dat kan natuurlijk helemaal niet. Al merk ik wel dat u van een uitdaging houdt: alweer een zevenletterwoord. Maar mag ik u erop wijzen dat het geen vrijdag is? Het is dinsdag: mijn vriend Joop stelt vandaag zelfs vragen over ons aan de minister. Een oud-deelnemer, trouwens. En we hebben negenhonderdduizend kijkers, meneer. Dus een beetje serieus, ja?'
'Atsma: A-T-S-M-A.'
- Joop ja... Ik bedoel: nee, géén namen! En weer een letter te weinig! Ik hou er mee op... U speelt spelletjes met ons!
- Nee, helaas: negenletter-Lingo is er nog niet. U zult een ander woord moeten verzinnen. Het gaat om zesletterwoorden. Wat wordt het?
'Stemmen: S-T-E-M-M-E-N.'
- Nou, vooruit dan maar; dat kan sinds kort, maar alleen op vrijdagavond. Want dan doen we zevenletter-Lingo, zoals u weet. Waar wilt u eigenlijk heen met uw woorden?
'Tweede kamer: T-W-E-E-D-E en K-A-M-E-R.'
- Hohoho! Dat kan natuurlijk niet: één woord per keer graag! En 'kamer', dat hebben we nu toch wel gehad. Zoals u toch behoort te weten, zijn vijfletterwoorden in 2002 afgeschaft. Te makkelijk voor onze doelgroep.
'Veertien: V-E-E-R-T-I-E-N.'
- U bent hardleers of hardhorend. Dat laatste komt overigens wel vaker voor bij onze kijkers. Ach ja, de ouderdom komt met... Enfin, u weet wel. Maar acht letters is toch echt te veel!
'Zetels: Z-E-T-E-L-S.'
- Kijk, daar zijn we dan! Keurig. Ik ontwaar zelfs een patroon in uw antwoorden. Waar doelt u op?
'Verkiezingen: V-E-R-K-I-E-Z-I-N-G-E-N.'
- Bent u nu helemaal van de pot gerukt?! Laatste waarschuwing! Twaalf letters... U dacht zeker, ik doe maar twee keer zes. Nou, mooi niet dus.
'Kiesdrempel: D-R-E-M-P-E-L.'
- Nee, nee, nee! Dat kan natuurlijk helemaal niet. Al merk ik wel dat u van een uitdaging houdt: alweer een zevenletterwoord. Maar mag ik u erop wijzen dat het geen vrijdag is? Het is dinsdag: mijn vriend Joop stelt vandaag zelfs vragen over ons aan de minister. Een oud-deelnemer, trouwens. En we hebben negenhonderdduizend kijkers, meneer. Dus een beetje serieus, ja?'
'Atsma: A-T-S-M-A.'
- Joop ja... Ik bedoel: nee, géén namen! En weer een letter te weinig! Ik hou er mee op... U speelt spelletjes met ons!
08 oktober 2006
Lampshade
Zie je eindelijk weer eens een goede wedstrijd van Oranje, krijg je dit: een zeldzaam slecht concert in Hedon van Lampshade. Op cd klinkt het best aardig (goede producer blijkbaar), maar live blijkt alleen de zangeres (een Deense Björk-kloon) over enig muzikaal talent te beschikken. De rest van de band bestaat uit aanstellers en poseurs die hun instrumenten niet tot nauwelijks beheersen, met als dieptepunt een constant geil kijkend blond meisje dat het niet eens voor elkaar krijgt de twee toetsen van haar keyboord die ze daadwerkelijk gebruikt, op de maat van de muziek in te drukken. Waarschuwing: deze ellende staat morgen in Amsterdam en 19/10 in Thun.
07 oktober 2006
Leven
Ja hoor, ik leef nog. Excuses aan alle trouwe bezoekers dat het zo lang stil is geweest, maar soms is er niks te mopperen (dat is toch wel het nadeel van zo'n stigmatiserend log). Neem vandaag. Vanmorgen ben ik fluitend natgeregend op de terugweg van Albert Heijn (ja echt waar, normaal gesproken zit ik dan luidkeels vloekend op de fiets), mijn lieve vriendin M. zit in de Ardennen (snik), gisteravond mijn tijd verdaan met een klotenconcert van Johan in Deventer (de tweede keer, want in Vera was het ook al niks; de geluidsman heeft een gehoorbeschadiging) en een avond ergernis voor de boeg met Bulgarije-Nederland... En toch is mijn humeur picobello! Ik heb zojuist namelijk mijn eerste meesterwerk op het schildersdoek gekwakt: een prachtig abstract landschap in bruin, rood, oranje en wit waar ik zeer tevreden over ben. Ik zal proberen een afbeelding ervan bij deze post te zetten. Voor de geïnteresseerden: het doek is te verkrijgen door overmaking van 2500 euro op mijn rekeningnummer (geen verzendkosten!!).
Abonneren op:
Posts (Atom)